Zengő Junior Team az ETCC mezőnyében!

2013.03.20 23:26

A hétvégén a világ egyik szeme Malajziára a másik szeme Monzára figyel. Ami biztos, hogy kis hazánkban szinte mindenki 85%-os összpontosítással Monzára szegezi tekintetét. Kezdetét veszi a WTCC idei évada. Azonban, nem csak Világbajnokság mezőnyére kell figyelnünk, de a WTCC kistestvérére is az ETCC-re. Az Európa Túraautó Bajnokságnak is lesznek Magyar résztvevői. Korábban lehetett hallani híreket, hogy Tim Gábor vagy Gáspár Csaba is neki vág a sorozatnak, de ők sajnos most nem lesznek a rajtrácson. Kesergésre azonban nincs okunk. Pár hete alakult meg a Zengő Junior Team, ami – már a neve is utal rá – a Zengő Motorsport fiók csapata. A csapat két pilótával vág neki a Monzai hétvégének.

A készülődés pillanataiban toppantam be a Zengő főhadiszállásra és a csapatfőnököt Gáspár Istvánt is sikerült egy interjú ereéig feltartanom.

D.Z.: Gáspár István neve több szempontból is ismerős lehet az autósport szerelemesei számára. Hosszú évek óta tevékenykedik csapatvezetőként, de mellette az MNASZ Gyorsasági Szakág vezetője is. Amit először is tisztába kell tenni, hogy miként alakult meg a Zengő Junior Team és hogy lettél a csapat vezetője?

Gáspár István: Az köztudott, hogy hosszú évek óta fiatal tehetségek pártolása a mániám. Zengő Zolival beszélgettünk arról, hogy milyen jó lenne az utánpótlással foglalkozni. A Magyar Bajnokság kupái és a gokart nagyon jó alap, de hiányzik egy középső lépcső. Azért be kell vallani, hogy világviszonylatban ritka az olyan, mint Michelisz Norbi, aki nézi a WTCC-t, majd öt év múlva eredményes versenyző lesz abban a sorozatban. Ezért nagyon fontos, hogy legyen egy köztes lépcsőfok a hazai bajnokság és a világbajnokság között. Az ETCC ebből a szempontból egy tökéletes lehetőség erre. Ha, most megnézed a mezőnyt akkor, most aki ETCC-ben nyer, vagy akár dobogós - akár melyik kategóriában - annak a WTCC-ben a helye.

 

D.Z.: Az ETCC résztvevői listáját nézve, már arra is büszke lehet bárki, ha egyáltalán pontot tud szerezni. A korábbi évekhez képest sokkal „keményebb” a mezőny. Mi a véleményed róla?

Gáspár István: Tudomásom szerint soha nem volt ilyen nagy és komoly a mezőny. Vannak olyan pilóták akik már a WTCC-ben is indultak korábban, de sok ország nagyon komoly tehetségét véltem felfedezni. Az is tisztán látszódik, hogy sok nemzet indítja a pilótáit, ami arra mutat, hogy ők is úgy gondolják ahogy mi, azaz ez a sorozat egy köztes lépcsőfok a nemzeti bajnokságok és a világbajnokság között. Szóval, vannak pilóták akiket azért indítanak, mert a WTCC a cél, de igaz ez néhány csapatra is. Azt gondolom, hogy ez a mostani mezőny nagyon komoly, és ahogy azt te is jól látod, aki itt pontot szerez, azzal érdemes tovább foglalkozni. Aki viszont dobogón végez az sikeresen megállhatja  a helyét a WTCC-ben is.

 

D.Z.: A Zengő Junior Team hivatalosan a Zengő Motorsport utánpótlás csapata?

Gáspár István: Igen. Ez egy teljesen szoros együttműködés. Tény, hogy ugyan én vagyok a csapat vezetője, de szimbiózisként működünk a nagy csapattal. Természetes, hogy mindenben igyekszik segíteni a munkánkat a Zengő Motorsport, de azért számukra továbbra is a fő csapásirány az a WTCC és Michelisz Norbi.

 

D.Z. A csapat Seat Leonnal áll rajthoz, ami nem ismeretlen a Zengő Team-nek, hisz hosszú éveken keresztül versenyeztek ilyen autókkal.

Gáspár István: Igen, ezekkel az autókkal Super Cup-oztak sokat Wéber Gábor és Michelisz Norbert. Nagyon sok kiváló eredményt értek el. Ezért, érthető módon nagyon sok adat áll a rendelkezésünkre, aminek biztos, hogy nagyon sok hasznát fogjuk venni. Ez a munkánkat is megkönnyíti, hisz ha egy ismeretlen típussal indulnánk, akkor rengeteg időt és pénzt kellene ráfordítanunk arra, hogy versenyképessé tegyük a kocsikat. Azonban ami még nagyon fontos, hogy költség kímélő autók, annak ellenére, hogy milyen tudással és technikával rendelkeznek. Így aztán viszonylag olcsó a fenntartása.

 

D.Z.: Nagy előre lépés a Magyar Autósport történetében, hogy egy utánpótlás csapat indítható egy ilyen rangos nemzetközi sorozatban. Azonban nem lehet elmenni a finanszírozás mellet, hisz napjainkban ez a legnagyobb akadálya a nemzetközi részvételnek. Hogyan tudjátok majd finanszírozni, hisz az ETCC sem egy olcsó kategória?

Gáspár István: Igen. Nagyon drága kategória. Amit mi tudunk tenni, vagy amin tudunk spórolni azon spórolunk. Például, az egész csapat a kamionban alszik. Mivel a hétvégén nagyon hideg lesz Monzában, így viszünk magunkkal hősugárzókat. A kamion platóján elhelyezzük a felfújható ágyainkat és így fogunk a nap végén pihenni. Magunknak főzünk és mindent igyekszünk magunkkal vinni, hogy ott ne kelljen semmire költeni. De még a kamionokat is magunk vezetjük. Furcsán hangozhat, hogy egy nemzetközi sorozatba így megyünk, de számunkra az a fontos, hogy a srácok versenyezzenek és nem az, hogy csili-vili szállodákba menjünk. Azzal, hogy magunknak főzünk és nem költünk külön szállásra, jelentős összeget takarítunk meg. Ezért amikor sokan irigylik a versenyzőket és a szerelőket, hogy hova utaznak, akkor ezt is számításba kell venni. De a végtelenségig nem lehet mindennel spórolni. A versenytechnikán nem lehet takarékoskodni, hisz az a teljesítmény és az eredmény rovására menne. Szóval, a takarékosság nem azt jelenti, hogy nem vagyunk profik. A technika profi, a gumik is profik és a csapat is profi, de hát a költségek magasak.

 

D.Z.: Napjainkban akad néhány kiemelkedő teljesítményt mutató fiatal versenyző. Azonban, egy nagy űr van mondjuk a Suzuki Kupa és WTCC, illetve az ETCC között. Mi alapján dőlt el, hogy kiket „igazoltok” a Zengő Junior Teambe?

Gáspár István: Igen, valóban van. Egyrészt teher alatt nő a pálma, másrészről azt gondolom, hogy az a program amit Magyar gyorsasági autósportban a fiatalkorú versenyzőknél megalkottunk évekkel ezelőtt, az már elég jól beért. Ami a kiválasztást illeti, év elején gondolkodtunk azon, hogy kik jöhetnek számításba. Három versenyző került a látómezőnkbe, ifj. Ficza Feri, Nagy Norbi és Major Beni. Major Benedek idő közben a kamion Európa-bajnokságán fog versenyezni, és az is egy nagy kihívás. Így maradt a két fiú, és őszintén megvallva nem láttunk olyan fiatalt aki erre elég érett lenne. Itt nem csak a vezetési tudásról van szó, hanem rendkívüli összpontosítást is igényel és ehhez valóban fel kell nőni. Itt harminchat autó lesz jelen és mindenki győzni akar. Mindenki megakarja mutatni a képességeit, hisz a WTCC-be való jutás lehet a tét.

 

D.Z.: Az elmúlt évtizedek tendenciája azt mutatta, hogy egyre távolabbi álommá vált egy nemzetközi szereplés lehetősége. Azok a fiatalok akik most kezdenek ismerkedni az autóversenyzéssel reménykedhetnek abban, hogy új távlatok nyílnak meg előttük?

Gáspár István: Teljes mértékben. Nem üzleti alapon csináljuk. Sőt! Szóval, teljes mértékben arról szól a programunk, hogy lehetőséget kínáljunk a kiemelkedő tehetségeknek. Természetesen azért nekünk is szükségünk van szponzorokra, hogy fenntartsuk és működtessük a csapatot, de nem profitorientáltan működünk. Vagyis, ha valaki ide állítana egy teherautónyi pénzzel, de nem ide való az nem fog menni. Említetted, hogy van egy űr a Suzuki Kupa és az ETCC között. Ez az űr sokkal nagyobb lenne, ha nem lenne az ETCC és mindjárt a WTCC vagy egy GT világbajnoki sorozat jönne. Ezért meglátásom szerint az ETCC egy köztes állapot. A SEAT Leon nem a leggyorsabb autó, de olcsó fenntartani és sokat lehet vele tesztelni, ez egy nagyon jó köztes lépcső.

 

D.Z.: Ez lehet egy tovább lépés a számukra, annak ellenére, hogy például Michelisz Norbinak jelenleg nincs csapattársa, pénzügyi okok miatt?

Gáspár István: Természetes. Én azt gondolom, hogy a Wéber Gabi is bebizonyította, hogy simán lehetne a csapattársa Norbinak, és én drukkolok is neki, hogy ez összejöjjön. Azonban, Zengő Zoltánnal a beszélgetésünk nem csak arról szólt, hogy az ETCC-ben menjünk, hanem, hogy ha ezek a srácok felnőnek a feladathoz év közben, akkor nem kizárt, hogy kapnak lehetőséget, de erről még korai beszélni.

 

D.Z.: Milyen elvárásod van Ficza Ferivel és Nagy Norbival szemben, azt figyelembe véve, hogy nem ültek még ezekben a Seatokban, és majd csak Monzában lesz lehetőségük először kipróbálni?

Gáspár István: A csapat is nagyon fiatal és nem rég alakult. Az, hogy nem tudtunk tesztelni az a rosszidőnek köszönhető. Most majd betudják bizonyítani, hogy mennyire nőttek fel a feladathoz, és most nem a versenytempóról beszélek, hanem arról, hogy miként viselkednek a pályán, mentálisan mennyire érettek. A mostani versenyen pontokat várok tőlük, hiszen fiatal tehetségek. Túl nagy nyomást nem szeretnék rájuk tenni. A monzai pálya amúgy sem egy könnyű pálya, főleg hogy a rajt után szinte egyszerre fog harminchat autó beesni a kanyarba. Ráadásul az időjárás előrejelzések szerint sem lesznek nagyon kedvezőek a viszonyok. Ami fontos lenne, hogy mindkét futamon sikerüljön pontot hozniuk. Aztán, majd a verseny után lesz egy tesztsorozat, ami után szerintem esélyük lesz a dobogóra is. Mindkét fiút igazi tehetségnek tartok, és a különböző vezetési stílusuk miatt sokat fognak egymásnak segíteni, ha összetudnak majd dolgozni.

 

D.Z. Mennyire rivalizálhatnak egymással, vagy ki van nekik adva utasításba, hogy vigyázzanak egymásra?

Gáspár István: Az első versenyhétvégén és a következő versenyhétvége első futamára érvényben lesz, hogy fokozottan figyeljenek és vigyázzanak egymásra. Utána viszont ellenfelek. Azt gondolom, hogy nem lennének igazi versenyzők, ha nem úgy kelnének fel, hogy „gyorsabb akarok lenni a csapattársamnál”. Ez mindenhol így van.

 

D.Z.: Mennyire örülsz neki, vagy féltetd-e őket, hogy pont Monzában debütálnak? Azon a pályán, ami nagyon gyors pályának számít, és pont emiatt a legkisebb hiba is végzetes lehet.

Gáspár István: A Fecót azért féltem, mert az autóval nem ment egy métert sem, bár a monzai pályát ismeri és korábban már jól ment rajta. A Norbit meg azért, mert ő meg Monzában nem ment egy métert sem, és ráadásul a mostani körülmények között még tesztelni sem lehet normálisan, mert pont más időjárás lesz a szabadedzésen mint az időmérőn vagy a versenyen. Norbinak, pedig nagy szüksége lenne, hogy a kilométereket gyűjtse. Azért is mondom, hogy a hétvégi versenyt le kell tudni. Mindkettőben van akkora talentum, hogy mentálisan felnőjenek a feladathoz és pontokat hozzanak. Azután majd tesztelünk, és én biztos vagyok benne, hogy mindkettőjüknek komoly esélye van, hogy dobogós legyen ebben a komoly mezőnyben. Ami azt jelenti, hogy tavaly simán bajnokok lehettek volna.

 

D.Z: Sajnos mi szomorkodhatunk, hisz az ETCC futamait nem közvetíti az Eurosport.

Gáspár István: Az interneten nézhető lesz, hisz az Eurosport Player élőben közvetíti, de ha jól tudom, akkor felvételről majd a Eurosport 2 is leadja. Azonban úgy hallottam, hogy majd lesz olyan futam amit az Eurosport 2 is élőben fog közvetíteni, de ne kérdezd a részleteket, mert azt nem tudom. Ami biztos, hogy most hétvégén az Interneten biztos, hogy látható lesz a verseny.

D.Z: Az ETCC betétfutama a WTCC-nek, ami azt is jelenti, hogy ugyan ott lesztek Norbiék közelében, de fogtok tudni neki drukkolni?

Gáspár István: Persze, az ETCC csak a kisöccse a WTCC-nek, de amint Norbi feláll a rajtrácsra, akkor a fiúkkal rohanni fogunk, hogy szurkoljunk neki!

(szöveg: Doór Zoltán)