Szilveszter Rallye 2012_2

2012.12.30 00:01

Szombaton már hajnali hat órakor kezdett éledni a boxutca, és hét órakor már kezdődött is a Szilveszter Rallye második napja. Az éjszakai enyhe fagy megtette hatását, és már utcai autóval is sokat kellett gépészkedni mire eljutott az ember a síkos aszfalton a célállomáshoz. Az időjárás előrejelzés napos időt ígért. Csupán csak az volt a házi feladat a versenyzőknek, hogy mikorra süt ki úgy a nap, hogy felszáradjon az aszfalt. A találós kérdésre a helyes válasz a „soha” lett volna. Bár tény, hogy kellemes napsütés hatására olvadt a jég, de nem mindenhol. Így a gyorsasági szakaszokon az tapadás szinte kanyarról kanyarra változott. A rallye szépségét többek között ép ez adja. A pilóták igyekeztek minél jobban abszolválni a feladatot. Ez kinek így kinek úgy sikerült.

Tim Gábor pénteken már „kalandozott” a pályán és csak egy hajszálon múlt, hogy nem amortizálta le az új szerzeményű Mitsubishi Lancer Evo VIII-at. A pénteki szerencse hamar elhagyta, miután az 5. szakaszon technikai hiba miatt félre kellett állnia. A szerelők gőzerővel dolgoztak az autó váltóján, és így a záró szakaszra ismét rajthoz állhatott. Tim Gábor bizonyára már nagyon várja az év végét, és végre lezárhatja az idei pechsorozatot.

Tőzsér Áron pénteken öt hengerrel teljesítette a pénteki gyorsaságit, de az éjszaka folyamán a BMW vissza kapta hatodik hengerét. Szombaton reggel nagy tanakodás után úgy döntött, hogy száraz gumival vág neki a versenynek. Utólag sem bánta meg a döntést, de sokat kellett gépészkedni, hogy pályán tartsa bömbijét. Az ötödik gyors után kissé sérülten tért vissza az autó, de a szerelők egy „ambuláns kezelés” után már újra verseny-kész állapotba hozták. Áron végül teljesítette célkitűzését és sikeresen befejezte a Szilveszter Rallye-t. A verseny után elégedetten és vidáman számolt be friss élményeiről és nagyon hasznosnak nevezte a rali világába történt kirándulását.

A rallye világába belecsöppenő Lotus Exige remekül teljesített. Annak ellenére, hogy az autó egyáltalán nem nevezhető rallye-ra tervezett gépnek, Burkus Egon keze alatt mégis jól abszolválta a szokatlan feladatot. Azért itt kell gyorsan megemlíteni, hogy Burkus Egon sem tartozik a kezdő ralisok közé, hisz hosszú éveket töltött el ebben a szakágban mielőtt a pályautóra cserélte volna a „nagy vasat”. Navigátorának – Major Benedeknek – viszont életre szóló kalandot hozott. A fiatal titán a nap végére, már pontosan megértette, hogy miről is szól a rali és mennyi mindenre kell figyelnie egy navigátornak. A versenyt végén az előkelő 34. helyen zárták összetettben, míg kategóriájukban a 14.-en.

A Szilveszter Rallye versenyhétvégéje az év talán egyik legnagyobb autós eseménye volt (a nemzetközi csúcs versenyek mellett), hiszen összesen 165 autót neveztek. A versenyt, pedig 122-en fejezték be, ami nagyon szép teljesítménynek számít.

Régóta köztudott, hogy mindig a nők mondják meg, hogy mit csináljanak a férfiak. Ha valaki eddig nem hitt ebben, az a hétvégén saját szemével győződhetett meg a versenyen. A szebbik nem képviselői szép számban foglalták el a navigátori üléseket, így aztán ők diktálhatták a versenytempót. A nevezett autók több mint 12%-ban (21 autóban) hölgy ült a „jobb egyben”.

Ha már az érdekességeknél tartunk. A nevezők között két különlegességet, vagy inkább csemegét találtunk Németországból. A hidegháború idején legendássá vált keleti blokkot képviselő Trabant, és a kapitalista szabadságot hirdető státusz szimbólum a Mercedes Benz Cupe. Természetesen lehetett még csemegézni a Rallye világ régi és új hőse között, hisz a nyolcvanas évek legendás Audi Quatroja, a kilencvenes évek Lancia Delta Integralja, ép úgy megtalálható volt mint a Subaru Impreza, vagy a jelen kor nagy menői a Mitsubishi Lancer Evo-k. Azonban nem szabad megfeledkeznünk a hazai rali történelem alappilléréről a Ladákról sem. A hétvégi versenyen is talán az egyik legnépesebb mezőnnyel dicsekedhettek.

Az évadzáró ünnepi hangulatú versenyről – többnyire – elégedetten és mosolyogva távozott, és sokat lehetett hallani azt – az autósportbanigen ritka gondolatot - , hogy a részvétel volt inkább a fontos, és nem minden esetben az eredmény, hanem inkább az autózás öröme volt a lényeg.

A Szilveszter Rallye-t végül ifj. Béres József – Répás Zoltán (Subaru Impreza) nyerte meg, megelőzve Turi Tamás – Somogyi Pál (Subaru Impreza WRC) és ifj. Érdi Tibor – Kerék István (Skoda Octavia WRC) párosok előtt. Az év rali bajnoka Kazár Miklós csupán a negyedik helyen zárta a versenyt, de így sem lehet oka a panaszra, hisz 2012-ben sport történelmet írt. Ő az egyetlen olyan autóversenyző, aki két magyar bajnoki címet is begyűjtött navigátorként és pilótaként is egyet - egyet.

(forrás: motorsportcsatorna.hu)