Suzuki Swift Kupa Összefoglaló

2013.05.03 03:13

A hétvégi két forduló több meglepetést is hozott a Suzuki Swift Kupában. A meglepetések és az érdekességek hétvégéje volt. Szemezgettünk egy kicsit az érdekességek között.

 

Ha a versenyt és az eredményeket félre tesszük, akkor mindenképpen a leg meglepőbb fordulata a hétvégének Tőzsér Áron váratlan – vasárnapi rajt előtti – bejelentése, miszerint nem folytatja a Kupa sorozatot. Az idén a GFS OXXO Energy Team-hez igazolt versenyző döntése mögött több indok is szerepelt. Nem rejtette véka alá, hogy az elmúlt időszakban a versenybírák döntései több esetben is aggályosak voltak és nem tudta összeegyeztetni az értékrendjével. A versenyző nem értette a sportfelügyelők döntését, amikor Tassi Attila és az ő esetét vizsgálták. A sportfelügyelők döntése után Áron úgy döntött, hogy ilyen formában nem kívánja folytatni részvételét a kupában. A sportbírók döntése azonban nem csak Áront lepte meg, de sokáig lesz még téma.

 

Sajnálatos módon vasárnap Tassi Attila (RCM Motorsport) Takáts Ákos (Zsille Motorsport) autójával ütközött, de a „sporik” most is mindent rendben találtak. Ákos számára ez a hétvége biztos, hogy nem kerül a szépemlékű versenyek közé, pedig igazán jól indult számára a szezonnyitó. Az autója új designt kapott, méghozzá erősen az F-1-es Lotus Team-re utalva. Ákos nem titkolja, hogy kedveli Kimi Raikkönent és a Lotus csapatot. Azonban nem csak az autója volt figyelemre méltó, de a sisakfestése is megérdemel egy-két szót.

Ha lenne a versenyzők között sisak szépség verseny, akkor biztos, hogy nagy eséllyel indulna a „leg dögösebb” sisak címéért. Igazi remekmű. A suzukisok között egyre többen kezdik egyedi stílusokkal felvértezni sisakjaikat, méghozzá igazi művészeti alkotásokkal. Tőszér Áron „Iron Man” sisakja például kimondottan dinamikus és színes de mégis a színek ízléses játéka jellemzi (helyenként 3D-s hatással), míg Takáts Ákos-é inkább rusztikus és a múlt forma-1 legendáit idéző művészi alkotások díszítik. Nem szabad elfeledkeznünk a mezőny „Ninja-járól” a japán nyelvet is tanuló Füge Krisztián fejvédőjéről sem. Krisztián fejfedője idén új festést kapott, méghozzá egy igazi harci maszkot kapott. Három pilótát és három merőben eltérő sisakot emeltünk ki, de mindhárom fejvédőben van egy ami azonos. Fantasztikus művészi munkák díszelegnek rajtuk, melyekre mind a pilóták, mind a festőművészek büszkék lehetnek. Reméljük lesznek még akik követik ezt a trendet.

 

Kis művészi kitérőnk után Takáts Ákosnál maradva, a hétvége egyik legnagyobb vesztese, hisz a szabadedzéseken is jól ment, és az időmérőn megszerezte a pole-t. Bár, nem volt azért teljesen probléma mentes a pénteki napja, hisz a Mansell-kanyarban valami technikai gond miatt – vagy csak egyszerűen „erősebben tette oda” a „Lotusát” a kelleténél – de egy kerékkel kevesebb lett neki. A szerelők ugyan megcsinálták az autót és a pályára is vissza tudott menni, de más apró hibák is előjöttek. Az apró kis intermezzok ellenére Ákosnak jó esélye volt a versenyt illetőleg is. Azonban a futam számára idő előtt befejeződött, hisz motorhiba miatt a nyolcadik körben ki kellett állnia.

 

A szombati időmérőn a figyelem középpontjába azonban Horváth Bence (Proex) pilótája került, miután a sikánt igyekezett a legrövidebb úton abszolválni. A rázókő – ami extra magas abban a kanyarkombinációban – megdobta autóját és a levegőben bukfencezve fejtetőn ért földet. A mentőalakulatoknak kellet Bencét kiemelni az autóból, de szerencsére karcolás nélkül megúszta. Autójáról ez nem volt elmondható. A szerelőknek esélyük sem volt a délutáni futamra összeragasztani az autót, így Bence számára a hétvége befejeződött. A Proex versenyzője számára a Hungaroring mumus lehet, hisz egy évvel ezelőtt ugyan ezen a pályán nullázta le autóját – igaz akkor csapattársával Füge Krisztiánnal ütközött – és akkor sem sikerült abszolválni a futamot. Hogy fogja-e tudni folytatni az évadot, az jelenleg még kérdéses, de valószínűleg a május közepei Salzburg Ringes versenyt ki kell hagynia.

 

Tassi Attiláról esett már szó, de vele kapcsolatban két tényezőt kell még kiemelni. Az első – és a sorozat tabellájára tekintve a legfontosabb, - hogy mindkét versenyét előkelő helyen fejezte be. Szombaton negyedik, míg vasárnap az ötödik helyen ért célba, így az összetettben a negyedik helyen áll jelenleg 24 ponttal. Pontok tekintetében a mostani hétvégén majdnem fel annyi pontot szerzett mind tavalyi szezon során összesen (54pont). Ráadásul jelenleg 10 helyet javított az előző évhez képest. A másik vele kapcsolatos hír, hogy a Fekete – B3 Teamtől érzékeny búcsút vett és az RCM Motorsporthoz igazolt. A z átigazolás hátterében az lehet, hogy a „kis Tassi” már tavaly megkezdte egy formula autó tesztelését. Így nem kizárt, hogy a jövőben többet fogjuk látni nyitott karosszériás autóban is.

 

 A hétvége legnagyobb meglepetése azonban Nagy Dániel (RCM Motorsport) volt, aki tavaly még a kilencedik helyen fejezte be az évet, most mindkét futamot megnyerte. Az első pillantásra meglepő teljesítmény mögött azonban nem csak a csoda és a szerencse rejlik. Dani már télen megkezdte az idei évre való felkészülést. A szimulátorozás, a technikai és erőnléti tréningek, illetve az, hogy a tavaly bajnoki címet megszerző Bárkovics Zoltán autóját vették meg minden képen sokat nyom az eredményekbe. Természetesen nem lehet mindent a technikára fogni, hisz ebben a sorozatban jelentős szerepet tölt be az ember, mint individuális lény. Azonban azt Dani is elismerte, hogy ugyan jó eredményre számított, de az hogy kétszer is a dobogó legfelső fokára álljon, arról álmodni sem mert. Így végre az ifjú legény férfivá érett, hisz nem csak megnyerte egyszer a versenyt, de a második fordulóban a nyolcadik helyről rajtolva ismételte meg. Pedig nem akárkiken kellett átverekednie magát. Csak, hogy mást ne említsünk, mindjárt a tavalyi (szintén RCM színeiben) bajnokot Bárkovics Zoltánt. Nagy Dani a hétvégén az első helyekért járó (összesen) 40 pont mellé elkönyvelheti mindkét futam leggyorsabb körét is. Az első futamon 2:24.287-es idővel, míg a második futamon 2:24.385-ös idővel plusz 1-1 pontot zsebelt be. A plusz pontokkal így a tabellát 42 ponttal vezeti, megelőzve (7ponttal) a regnáló bajnokot Bárkovics Zolit.

 

Bárkovics Zoltán (RCM) számára izgalmasan indult a szezonkezdés. Április közepén még egyáltalán nem volt biztos, hogy lesz-e lehetősége nevezni az idei szezonra. Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, komoly szponzorrációs gondokkal küzdött a 2012-es bajnok. Szerencsére a büdzsé jelentős része összeállt, így ismét a rajtrácson üdvözölhette őt versenytársai. Vele kapcsolatban a csapatváltás kérdése is felmerült, de a végén maradt korábbi csapatánál. Sajnos azonban tavalyi autóját már nem kaphatta meg, hisz azt idő közben Nagy Dani tette magáévá. A hétvége folyamán igyekezett felvenni a versenyt a többiekkel, de az autója nem volt kirobbanó formában. (Az áprilisi teszten már láthattuk az autót és akkor sem muzsikált a legjobban.) A kora tavaszi teszthez képest azonban valamit sikerült javítani a szerelőknek, hisz így is sikerült dobogón végezni. Végül Zoli sem lehet szomorú a hétvégével kapcsolatban, hisz mind a két futamon a dobogó második fokára állhatott fel. A vasárnapi versenyt követően elmondta, hogy van még mit csinálni az autón, de ő bizakodóan néz a következő futamok elé. Arra a kérdésre, hogy az ausztriai  - WTCC-s – betétfutamon ott lesz-e, nem tudott egyértelmű igennek válaszolni. A köridőket nézve legalább 4-5 tizedet kellene találniuk, hogy versenyben lehessen Nagy Dániellel. Bárkovics Zoltán számára egyébként nem kicsi a tét, hisz ő az egyetlen a kupasorozat történetében aki bajnokként újra teljes évadra készül. Ha ebben az esztendőben „Bárkó” megnyerné a kupát, akkor duplán is beírná magát a Magyar Autósport Rekordjai közé, hisz a Suzuki Kupa fennállása óta egyik bajnoknak sem sikerült egymást követő két idényben elnyerni a kupát, sőt, még olyan sem volt, hogy valaki kétszer szerezze meg a bajnoki címet.

 

A versenyhétvégén szintén különleges pillanatnak számított, hogy az RCM csapatfőnöke a karmesteri pálcát – valóban – átadta Kovalovszky Róbertnek, és Csuti László újra overallt öltött és „aranycipőjét” felhúzva visszatért a versenypályára. Laci már régóta tervezte a visszatérést, de csak most jött el számára az idő. Jól sikerült neki a visszatérés, hisz mindkét versenyen a dobogó harmadik fokára állhatott fel. A csapatboxban közben „Kova” Robi is jól helytállt, így aztán lehet tanakodni, hogy Lacinak mi megy jobban? A Csapatvezetés vagy a versenyzés? Az RCM csapata szerepelt a legjobban és a hétvége folyamán a dobogós helyeket begyűjtötték. Ezzel a dupla triplázással alaposan vezetik a csapatok versenyét.

 

Ami az érdekességeket illeti. Szombaton valamitől gyorsabbak lehettek a versenyzők (vagy csak az idő homokszemcséi peregtek lassabban) mert 12 kört tettek meg, míg vasárnap csak 11-et.  Így aztán szombaton a versenytáv 52,572Km volt, míg vasárnap csak 48,191Km volt.

Kiemelkedően nagy előrelépés nem volt a versenyzők helyezése tekintetében (a rajtpozíció és elintés között).

A szombati versenyen három pilótának sikerült három helyet javítania a futam során. Tassi Attila a 7.helyről a 4.-re, Tőzsér Áron a kilencedikről a hatodikra, míg Füge Krisztián a 15.-ről a 12.-re. Ami igazán meglepő az eredmény tükrében, hogy  - Takáts Ákost és Horváth Bencét leszámítva – nem volt nagy hátracsúszások. Mindössze Csík János vesztett két pozíciót, míg Laczkó Lehel egyet.

A vasárnapi verseny már sokkal színesebbre sikeredett. A fordított rajtsorrend fontosságát mutatta a végeredmény statisztikája. Csak Tassi Attilának sikerült ott befejezni a versenyt ahonnan indult, az ötödik helyen, Az összes pilóta előre vagy hátra került a rajthoz képest a verseny leintésekor. Egy pilóta nem állt rajthoz (Tözsér Áron), ketten, pedig (Takáts Ákos és Laczkó Lehel) nem tudták befejezni a viadalt. A versenytávot teljesítők között a legtöbb pozíciót Köller István vesztette (2.helyről 8.), míg a legnagyobbat Laczkó Lehel lépett előre, aki a 13. helyről egészen a 6. helyig jutott.

Azok akik, pedig a számok világában szeretnék látni a versenyt (mert biztos van ok statisztikát bújó), azoknak egy kis csámcsogni való. A két verseny alatt, az összes Suzuki Kupás autó összesen (beleértve a verseny közben kiesetteket is) 1581,541Km-t mentek. Bár ennek az információnak semmi értelme, de ha bontásban nézzük akkor (felvezető és levezető körök nélkül) szombaton (12kör) 858,676Km-t, míg vasárnap (11kör) 722,865Km-t mentek. Üzemanyag fogyasztásról nincs adatunk, de ez amúgy sem a takarékos vezetésről szóló viadal volt. Az érdekesebb adat lett volna, hogy pályaelhagyás hányszor volt, és ezért mennyi büntetést osztottak ki, de mi csak Mészáros Gábor sok másodperces (kb.20sec) büntetéséről halottunk

 

A hétvégi fordulók eredményei:

2013.04.27. I. forduló

1. Nagy Dániel (RCM)

2. Bárkovics Zoltán (RCM)

3. Csuti László (RCM)

4. Tassi Attila (RCM)

5. Féczén Zsolt (RCM)

6. Tőszér Áron (GFS)

7. Köller István (RCM)

8. Csík János (GFS)

9. Mészáros Gábor (GFS)

10. Vogel Adrienn (GFS)

11. Laczkó Lehel (E30)

12. Füge Krisztián (Proex)

13. Laczkó Levente (E30)

14. Schiller Zsolt (RCM)

15.Fazekas Péter (E30)

16. Varga Edina Rita (E30)

DNS Takáts Ákos (Zsille)

DNS Horváth Bence (Proex)

Leggyorsabb kör (versenyben): Nagy Dániel (RCM) 2:24.287

 

2013.04.28. II. futam végeredménye:

1. Nagy Dániel (RCM)

2. Bárkovics Zoltán (RCM)

3. Csuti László (RCM)

4.Csík János (GFS)

5. Tassi Attila (RCM)

6. Laczkó Levente (E30)

7. Vogel Adrienn (GFS)

8. Köller István (RCM)

9. Fáczán Zsolt (RCM)

10. Füge krisztián (Proex)

11. Schiller Zsolt (RCM)

12.Mészáros Gábor (GFS)

13. Fazekas Péter (E30)

14. Varga Edina Rita (E30)

Horváth Bence DNS

Tőzsér Áron DNS

Takáts Ákos 5 kör

Laczkó Lehel 6kör

Leggyorsabb kör (versenyben): Nagy Dániel (RCM) 2:24.385

 

Két futam után a bajnokság állása:

  1. Nagy Dániel (RCM Motorsport) 42 pont
  2. Bárkovics Zoltán (RCM Motorsport) 34 pont
  3. Csuti László (RCM Motorsport) 30pont
  4. Tassi Attila (RCM Motorsport) 24pont
  5. Csík János (GFS Oxxo Energy Team) 21pont
  6. Vogel Adrienn (GFS Oxxo Energy Team) 18pont
  7. Köller István (RCM Motorsport) 17pont
  8. Fáczán Zsolt (RCM Motorsport) 15pont
  9. Laczkó Lehel (E30 Motorsport) 13pont
  10. Mészáros Gábor (GFS Oxxo Energy Team) 11pont
  11. Tőzsér Áron (GFS oxxo Energy Team) 10pont
  12. Füge Krisztián (Proex AC2000 Racing) 10pont
  13. Schiller Zsolt (RCM Motorsport) 7pont
  14. Laczkó Levente (E30 Motorposrt) 5pont
  15. Fazekas Péter (E30 Motorposrt) 4pont
  16. Varga Edina Rita (E30 Motorposrt) 2pont
  17. Takáts Ákos (Zsille Motorsport) 1pont
  18. Horváth Bence (Porex AC2000 RAcing) 0pont

 

Most egy kicsit pihenhetnek a fiúk, május közepén a WTCC betétfutamaként majd az ausztriai Salzburgba utazik a sorozat. Ez első az első alkalom amikor a sorozat a Túraautó Világbajnokságban vendégeskedik. Izgalmas hétvége lesz, de az lenne a nagy buli, ha a WTCC mezőnyét beültetnénk egy sprint verseny ereéig a suzukikba. Nem is lenne rossz… álmodozni csak szabad nem?

 

Szerző: Doór Zoltán