Suzuki Kupa statisztika 2. rész
Előző cikkünkben beszámoltunk, hogy milyen fontosabb mérföldkőhöz ért az RRC Suzuki Swift Kupa nyolc éves története során. Évről évre dőlnek meg rekordok, de a szabályok folyamatos változása miatt sok esetben nem lehet egy-egy rekordot megdönteni, illetve nem lehet összehasonlítani. Ilyen lehet a „leggyorsabb kör” kategóriája, hisz – ha a technikai módosítások nem is jelentősek, de - az eltérő gumi típusok jelentősen befolyásolják az eredményt. Most azonban az idei – 2013 – versenyeket tesszük nagyító alá, és eláruljuk, hogy kik voltak a leggyorsabbak. Azt azonban hangsúlyozni kell, hogy a „leggyorsabb kör” címét megszerző személye sokszor nem azonos a futamgyőztes személyével.
Az idei szezonban a XV forduló összesen öt helyszínen került megrendezésre. A legtöbb futamot a Hungaroringen (5 forduló) és a Szlovákia Ringen (4 forduló) rendeztek. Idén első alkalommal kétszer is Ausztriába látogatott a mezőny. Először májusban a WTCC betétfutamaként Salzburgban volt két forduló, majd júliusban a ETRC (Kamion EB) keretén belül a Red Bull Ringen ismét két forduló. A sorozat több mint fele külföldi pályán zajlott, amivel újabb rekordot állított be a sorozat. Ha, már a sorozatok számánál tartunk, ebből az aspektusból is különleges volt az évad, hisz a leghosszabb szezont zárta a kupa.
De nézzük akkor a versenyen futott „Leggyorsabb Kör” (FL) nagymenőket.
Hungaroring: öt fordulójának négy FL győztese is volt. Nagy Dániel (RCM)két alkalommal – az első és második fordulóban – szerezte meg a plusz egy pontot, míg Bárkovics Zoltán (RCM), Tassi Attila (RCM) és ifj. Ficza Ferenc (School Team) egy alkalommal. A Hungaroring-i élmenő címet szerezte meg Bárkovics Zoltán 2:23.710-es köridővel
- Bárkovics Zoltán 2:23.710 (13. forduló)
- ifj. Ficza Ferenc 2:23.730 (15. forduló)
- Tassi Attila 2:23.974 (14. forduló)
- Nagy Dániel 2:24.287 (1. forduló)
- Nagy Dániel 2:24.385 (2. forduló)
Bárkovics Zoltán (RCM): a 13. fordulóban nem csak a leggyorsabb kört de a futamot is megnyerte. Ez a harmadik futamgyőzelme az évben.
Ifj. Ficza Ferenc (School Team): az ETCC (Zengő junior Team) pilótája a 15. fordulóban volt a leggyorsabb, és számára is futamgyőzelmet hozott a verseny.
Tassi Attila (RCM): a 15. fordulóban bizonyult a leggyorsabbnak, azonban a verseny végén másodiknak intették le ifj. Ficza Ferenc möögött.
Nagy Dani (RCM): az évadnyitó hétvége 1. és 2. fordulójában is megszerezte a leggyorsabb kört és a mindkét alkalommal begyűjthette az elsőnek járó 20 pontot is.
Szlovákia Ring: négy fordulójának három FL győztese is volt. Takáts Ákos (Zsille) két alkalommal – tizedik és tizenkettedik forduló – , míg Tassi Attila (RCM) – kilencedik forduló – és Kiss Norbert (Oxxo) – tizenegyedik forduló – egy-egy alkalommal .A négy Szlovákiai verseny leggyorsabbja, pedig Kiss Norbi lett, akinek 2:48.697-es körideje sokáig lesz még etalon a versenyzők számára.
- Kiss Norbert 2:48.697 (11. forduló)
- Takáts Ákos 2:49.236 (12. forduló)
- Takáts Ákos 2:49.625 (10. forduló)
- Tassi Attila 2:50.046 (9. forduló)
Kiss Norbert (Oxxo): A 11. fordulóban szerezte meg a leggyorsabb kört és azon a versenyen elérte a mesterhármast is, hisz a az időmérőt és a versenyt is megnyerte. A versenyt követően azonban időbüntetést kapott, így a végén a 10. helyen zárta a futamot.
Takáts Ákos (Zsille): a 10. és 12. fordulóban is remekelt, azonban futamgyőzelemre nem tudta váltani. A 10. fordulóban a harmadik, míg a 12. fordulóban a 10. helyen zárta a versenyt.
Tassi Attila (RCM): a 9. fordulóban a hetedik helyről rajtolva sok pozíció szerzéssel és vesztéssel tarkítva végül az ötödik helyen zárta a versenyt.
Salzburg Ring: különleges pálya a maga nemében, hisz az versenynaptár egyetlen olyan helyszíne ahol parabolika kanyar is található. A pálya karakterisztikája és a nem mindennapi dőlésszögű kanyarnak köszönhetően a sebesség kapja a főszerepet. A pályán azok kerülnek jó helyzetbe akik a szélárnyékot ki tudják használni. Idén ez legjobban előbb Tassi Attilának (RCM), majd Elekfy Witoldnak (RCM) sikerült a legjobban. Kettejük versenyét azonban Elkefy Witold nyerte 1:53.661-es köridővel.
Elekfy Witold: A negyedik fordulóban a 3. helyről rajtolt, de a legjobb kör (1:53.661) ellenére is csupán a 9. helyen tudta befejezni a versenyt. A futamot Nagy Dani (RCM) versenyzője nyerte.
Tassi Attila: a harmadik fordulóban a hatodik helyről indulhatott és több alkalommal is felküzdötte magát a dobogóra azonban az 1:54.118-as köridő is kevésnek bizonyult a győzelemhez. A verseny végül az ötödik helyen zárta a mezőny legfiatalabb versenyzője.
Pannonia Ring: rendkívüli melegben rendezték meg június közepén a sorozat 5. és 6. fordulóját. A két fordulóban senkinek sem sikerült dupláznia így ismét kettőn osztozkodhatnak a „fastest lap” címen. Azonban a kánikulai hétvége győztese Bárkovics Zoltán lett aki a 4740m hosszú pályán 2:29.063-as verseny köridővel volt a leggyorsabb a hatodik fordulóban.
Bárkovics Zoltán (RCM): a hatodik fordulóban a nyolcadik helyről indulhatott (miután megnyerte az ötödik fordulót), így nagy esélye volt egy újabb dobogós hely begyűjtésére. A negyedik körben megfutotta a (2:29.063) leggyorsabb kört, azonban Tim Gáborral összeütközött és végül kiállni kényszerült. A versenyt végül Takáts Ákos nyerte.
Nagy Dániel (RCM): az ötödik fordulóban a harmadik helyről indulhatott. A verseny során volt vezető pozícióban is, de a helyezés körről körre változott. 2:29.482-es köridőt ugyan megfutotta, de így is csak egy hajszálon múlt, hogy felállhatott a dobogó második fokára.
Red Bull Ring: a régi legendás forma-1 pályát 2011-re újították fel, így a sorozat idén már harmadik ízben látogatott el a különleges pályára. A korábbiaktól eltérően azonban, most egy sokkal kisebb vonalvezetésen rendezték meg az RRC Suzuki Swift Kupa hetedik és nyolcadik fordulóját. A rövidített pálya hossza csupán 2436m volt, így a köridők is sokkal kisebbek voltak a megszokottnál. A két fordulónak ismét két „Fastest Lap”-os pilótája volt, de kettejük köridejének különbsége csupán 1 ezred volt. A hétvégén a leggyorsabb Burkus Egon (GFS) 1:09.224-es köridővel gyűjthette be a hetedik fordulóban a plusz egy pontot, míg Bárkovics Zoltán másnap 1:09.225-ös köridővel lett a leggyorsabb. A versenyt (hetedik fordulót) Tassi Attila, míg a vasárnapi (nyolcadik fordulót) Nagy Dani nyerte.
Bár az autósportban nincsenek de, ha és mi lett volna ha, azonban érdemes egy pillantást vetni az alábbi táblázatokra, melyekben a rangsort a versenyen futott leggyorsabb köridők alapján állítottunk össze pályákra bontva. Minden versenyző versenyben elért legjobb köridejét vettük figyelembe. A Táblázat első oszlopa a rangsort mutatja, míg a második a nevet, a harmadik a forduló számát és a negyedik a versenyző legjobb köridejét tartalmazza.
HUNGARORING 4381m
Hungaroring 2013 (legjobb köridők) |
|||
1 |
Bárkovics Zoltán |
13 |
2:23.710 |
2 |
Ficza Ferenc |
15 |
2:23.730 |
3 |
Tassi Attila |
13 |
2:23.781 |
4 |
Ficza Ferenc |
14 |
2:23.987 |
5 |
Nagy Dániel |
1 |
2:24.287 |
6 |
Csík János |
13 |
2:24.387 |
7 |
Mészáros Gábor |
13 |
2:24.472 |
8 |
Takáts Ákos |
2 |
2:24.540 |
9 |
Csuti László |
1 |
2:24.609 |
10 |
Csík János |
14 |
2:24.622 |
11 |
Laczkó Levente |
2 |
2:24.786 |
12 |
Tőzsér Áron |
1 |
2:24.788 |
13 |
Laczkó Lehel |
2 |
2:24.888 |
14 |
Fáczán Zsolt |
1 |
2:24.898 |
15 |
Köller István |
1 |
2:24.993 |
16 |
Frederic Over |
15 |
2:24.994 |
17 |
Vogel Adrienn |
1 |
2:25.124 |
18 |
Füge Krisztián |
2 |
2:25.378 |
19 |
Frederic Over |
14 |
2:25.379 |
20 |
Köller István |
2 |
2:25.424 |
21 |
Laczkó Lehel |
1 |
2:25.444 |
22 |
Füge Krisztián |
1 |
2:25.519 |
23 |
Schiller Zsolt |
1 |
2:25.820 |
24 |
György Gábor |
15 |
2:26.067 |
25 |
Benyó Máté |
14 |
2:26.253 |
26 |
Balogh Bence |
15 |
2:26.473 |
27 |
Fazekas Péter |
15 |
2:26.477 |
28 |
Mészáros Zoltán |
15 |
2:28.253 |
29 |
Deli György |
13 |
2:30.272 |
30 |
Varga Edina Rita |
2 |
2:37.401 |
SALZBURG 4241m (TOP10)
Salzburgring 2013 (legjobb köridők) |
|||
1 |
Elekfy Witold |
4 |
1:53.661 |
2 |
Csuti László |
4 |
1:53.688 |
3 |
Köller István |
4 |
1:53.802 |
4 |
Nagy Dániel |
4 |
1:53.875 |
5 |
Takáts Ákos |
4 |
1:53.915 |
6 |
Tassi Attila |
4 |
1:53.988 |
7 |
Mészáros Gábor |
4 |
1:54.021 |
8 |
Füge Krisztián |
4 |
1:54.168 |
9 |
Frederic Over |
4 |
1:55.224 |
10 |
Schiller Zsolt |
3 |
1:56.318 |
PANNONIA RING 4740m
Pannnonia Ring 2013 (legjobb köridők) |
|||
1 |
Bárkovics Zoltán |
6 |
2:29.063 |
2 |
Takáts Ákos |
6 |
2:29.142 |
3 |
Nagy Dániel |
5 |
2:29.482 |
4 |
Fáczán Zsolt |
6 |
2:29.995 |
5 |
Tim Gábor |
6 |
2:30.005 |
6 |
Tassi Attila |
5 |
2:30.038 |
7 |
Elekfy Witold |
6 |
2:30.079 |
8 |
Csuti László |
6 |
2:30.164 |
9 |
Vogel Adrienn |
6 |
2:30.235 |
10 |
Burkus Egon |
6 |
2:30.513 |
11 |
Schiller Zsolt |
6 |
2:30.647 |
12 |
Füge Krisztián |
6 |
2:30.733 |
13 |
Frederic Over |
6 |
2:30.933 |
14 |
Horváth Bence |
6 |
2:31.398 |
Red Bull Ring 2436m
RedBull Ring 2013 (legjobb köridők) |
|||
1 |
Burkus Egon |
7 |
1:09.224 |
2 |
Bárkovics Zoltán |
8 |
1:09.225 |
3 |
Tassi Attila |
7 |
1:09.284 |
4 |
Nagy Dániel |
8 |
1:09.303 |
5 |
Tim Gábor |
8 |
1:09.310 |
6 |
Takáts Ákos |
8 |
1:09.324 |
7 |
Fáczán Zsolt |
8 |
1:09.434 |
8 |
Csík János |
8 |
1:09.494 |
9 |
Vogel Adrienn |
8 |
1:09.502 |
10 |
Mészáros Gábor |
8 |
1:09.539 |
11 |
Füge Krisztián |
7 |
1:09.842 |
12 |
Frederic Over |
8 |
1:09.947 |
13 |
Schiller Zsolt |
7 |
1:10.274 |
14 |
Vogel Adrienn |
7 |
1:10.608 |
SZLOVAKIA RING 5922m
Szlovákia Ring 2013 (legjobb köridők) |
|||
1 |
Kiss Norbert |
11 |
2:48.697 |
2 |
Bárkovics Zoltán |
11 |
2:48.712 |
3 |
Ficza Ferenc |
11 |
2:48.805 |
4 |
Nagy Dániel |
11 |
2:49.112 |
5 |
Takáts Ákos |
12 |
2:49.236 |
6 |
Tassi Attila |
11 |
2:49.245 |
7 |
Csík János |
12 |
2:49.579 |
8 |
Mészáros Gábor |
12 |
2:49.804 |
9 |
Burkus Egon |
9 |
2:50.136 |
10 |
Frederic Over |
11 |
2:50.203 |
11 |
Fáczán Zsolt |
11 |
2:50.468 |
12 |
Füge Krisztián |
10 |
2:50.645 |
13 |
Schiller Zsolt |
9 |
2:51.310 |
14 |
Sárosi Brunó |
12 |
2:51.373 |
15 |
Jobbágy Ákos |
11 |
2:52.540 |
16 |
Vogel Adrienn |
10 |
2:52.770 |
17 |
Horváth Bence |
10 |
2:53.906 |
18 |
György Gábor |
12 |
2:54.973 |
Így alakultak a leggyorsabb köridők 2013-ban. Fontos megjegyezni, hogy ezek a köridőket verseny körülmények között érték el a versenyzők, ami egyben azt is jelenti, hogy az edzések és az időmérők folyamán sokkal jobb teljesítményt is elértek.
A cikkünk korábbi részében ár utaltunk az úgynevezett mesterhármasra, amikor egy versenyző a leggyorsabb az időmérőn (vagyis pole pozíciót szerez), megfutja a versenyen a leggyorsabb kört és megnyeri a futamot. Mint azt már említettük volt idén ilyen csak egyszer fordult elő, amikor Kiss Norbinak Szlovákiában a XI. fordulóban mindent vitt, de a későbbi szankciók miatt ez a rekord érvénytelen. Így elmondható, hogy hivatalosan ezt a bravúrt idén senki nem érte el.
Következő részünkben a versenyzőket tesszük nagyító alá. Összegyűjtjük, hogy mikor és hol szerepeltek a legjobban, illetve mikor nem sikerült teljesíteni a kitűzött célt.