Suzuki Kupa elemzés 1. rész

2013.11.20 20:36

RRC Suzuki Swift Kupa 2013 – elemzés 1.rész.

Október 13.-án befejeződött az RRC Suzuki Swift Kupa nyolcadik évada. A szezon végén a sportágakban nem ritka, hogy amolyan visszatekintést végezzenek. Az ilyen összefoglalók csapdája, hogy kiknek is készülnek ezek? A Laikusok a „story”-kat, míg a fanatikusok a „számokat és tényeket” várják. Ezért egy több részből álló cikksorozatban igyekszünk mindenkinek a kedvére tenni Az első pár részben  inkább a számok különleges világába vagyis a tények tükrében nézzük vissza az elmúlt (2013.-as) esztendőt.

 

Az idén is megdőltek rekordok:

A sorozat 2006-os indulása óta nem sok esetben fordult elő, hogy egy szezonon belül több mint 27 versenyző nevezzen. Utoljára – a gazdasági válság kirobbanása előtt – 2008-ban fordult az elő, hogy 30 feletti nevező szerepeljen az év végi összesítésben. Idén, a recesszió ellenére ismét 31 fősre bővült a tabella. További érdekesség, hogy ez az év volt a legsűrűbb a versenyzők számára, hisz összesen 15 fordulóból állt a bajnokság. A helyszíneket illetően 4 forduló volt Szlovákiában, 4 Ausztriában (2 Salzburban, 2 Spielbergben), 2 Pannónia Ringen és 5 a Hungaroringen. A versenyek fele valamilyen nemzetközi sorozat betétfutamaként jelent meg, ami a maga módján ismét egyedülálló volt a korábbi évekhez képest.

Salzburg  - WTCC (betétfutam)

Spielberg – Kamion EB (betétfutam) Red Bull Ring

Szlovákia – ADAC Master GT (betétfutam)

Szlovákia – Prix Of Slovakia Weekend

 

Bajnokok csatája avagy a sorozat legkisebb időkülönbségű befutója:

A sorozat fennállása óta idén fordult elő először, hogy egy mezőnyben, egyszerre három  - Suzuki Kupás – bajnok is rajthoz állt. Erre a nem minden napi eseményre Szlovákiában – a XI. és XII. fordulóján – került sor. Ezért aztán a várakozásoknak megfelelően nagy csata alakult ki Kiss Norbert (2009.), ifj. Ficza Ferenc (2010.), Bárkovics Zoltán (2012.) és – most már kijelenthető – Nagy Dániel (2013.) között. Ebbe a csatába  - az akkor még szintén bajnoki címre esélyes Tassi Attila is bekapcsolódott. A versenyhez azonban még egy rekord fűződik, hisz minden idők legkisebb időkülönbség alakult ki a második és harmadik helyezette között. Bárkovics Zoltán (2012) mindössze 3 ezreddel maradt le ifj. Ficza Ferenctől. A verseny után a dobogóra a három korábbi bajnok állhatott fel. Kiss Norbert nyert, míg ifj. Ficza Ferenc a második és Bárkovics Zoltán a harmadiknak járó serleget vehette át. Sajnos az bajnoki idill hamar véget ért, mert a versenybírák utólag elvették Kiss Norberttől a győzelmet, így harmadik helyre Tassi Attila állhatott fel. 

 

Dávid harca a  Góliátokkal szemben:

Tassi Attila nevét több szempontból is érdemes megjegyezni. Kezdve azzal, hogy ez év június 14.-én töltötte be 14. születésnapját és utána rögtön megszerezte első dobogós helyét. (2013.06.16. Pannoniaring VI. forduló, 3. hely). De nem csak ettől figyelemre méltó a teljesítménye, de ő a sorozat legfiatalabb futamgyőztese is – RedBull Ring 07.06. VII. forduló – valamint, amellett az egyáltalán nem elhanyagolható tény mellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy az év végi bajnokság összetettjében a második helyen zárta a bajnokságot. Attila neve mellé azonban még egy fontos momentumot oda kell illeszteni – ami a jövőt illetően is érdekes lehet – hogy a legtöbb versenyen futott leggyorsabb kör is az övé.  (Salzburg, III. f. 1:54.118, - Szlovákia, IX.f. 2:50.046, - Hungaroring, XIV.f. 2:23.974). A teljességhez hozzá tartozik, hogy Bárkovics Zoltán is három alkalommal szerezte meg a leggyorsabb kört, de a VI. fordulóban (7. körben) ki esett a versenyből.

 

 

A győzelem nem egy körön múlik:

Régi, igaz bölcsesség, hogy nem elég egy gyors kört menni, mert az nyer aki folyamatosan gyors tud maradni. Nos, Nagy Dani idén sok egyéni rekordot tudhat magénak, hisz mindjárt az első versenyen megszerezte élete első dobogós helyét és egyben első futamgyőzelmét, de az év végén bajnokká is koronázták. Azonban a listájáról nagyon hiányzik a pole pozíció. Az időmérők nem mindig sikerültek a tervei szerint, és így aztán soha nem tudott az előkelő pozícióból indulni. Ennek ellenére azonban bebizonyította, hogy egy jó rajthely még nem jelenti a biztos győzelmet. A legnagyobb „felzárkózást” a XIV. fordulóban (Hungaroring) érte el, amikor a 14. helyről rajtolva végül a 3. helyen zárt.

 

Számőrülteknek:

A sorozat 8. szezonjában összesen 11.463.052m versenytávot teljesítettek a versenyzők. Ebben természetesen nincsenek benne a szabadedzések és az időmérők távja.

 

Név                                         (m)

Tassi Attila

886 230

Füge Krisztián

886 230

Nagy Dániel

838 039

Mészáros Gábor

781 950

Schiller Zsolt

744 102

Bárkovics Zoltán

704 572

Frederic Over

657 882

Takáts Ákos

603 005

Csík János

602 301

Vogel Adrienn

535 722

Fáczán Zsolt

458 736

Burkus Egon

353 592

Csuti László

323 931

Ficza Ferenc

312 987

György Gábor

312 987

Fazekas Péter

276 003

Horváth Bence

246 408

Köller István

219 651

Elekfy Witold

218 787

Tim Gábor

211 464

Mészáros Zoltán

170 859

Balogh Bence

170 859

Kiss Norbert

142 128

Sárosi Brunó

142 128

Laczkó Lehel

131 430

Benyó Máté

109 525

Laczkó Levente

105 144

Varga Edina Rita

105 144

Deli György

87 620

Jobbágy Ákos

71 064

Tőzsér Áron

52 572

Giurgi Nicolae

0

 

Érdekesség:

Az RRC Suzuki Kupa versenyzői egy versenyen több verseny-kilométert tesznek meg mint a WTCC-s versenyzők!

 

Sokszor lehet hallani, hogy az autósportban az egyik legnagyobb fogyóeszköz a gumiabroncs. Ami igaz is, és általában a csapatok költségvetésében egy jelentős tétel sor a kiadási oldalon. Nos, a Suzuki Kupa résztvevői – a gumiszabálynak köszönhetően – a versenyeken valamivel több mint 400 gumiabroncsot használtak el az év során. A teszteken használta gumiabroncsokat ez a szám nem tartalmazza. (Ez a szám akár további 150-200 abroncsot jelenthet, csapatok stratégiájától és a tesztek számtól függően)

 

Üzemanyag terén már kicsit más a helyzet, hisz több mint 6 ezer Litert fogyasztottak az 1300cm3-s Suzuki Swiftek  Itt kell gyorsan megjegyeznünk, hogy a rendkívüli szám ellenére, még így is az egyik leg kevesebbet „fogyasztó” kupa, hisz a kupás Swiftek üzemanyag fogyasztása jócskán elmarad bármelyik más versenyautóétól. Csak viszonyításként, ez a töredéke a WTCC vagy akár az ETCC sorozatnak. A tesztekkel, edzésekkel együtt a sorozat összességében megközelítőleg 13-15 ezer Liter E95-ös üzemanyagot használtak fel.

 

Folytathatnánk, hogy mennyi féktárcsát, olajt és egyéb „fogyóeszközt” használtak el a csapatok, de ezek számára vonatkozóan csak nagyon saccolni lehetne, mi, pedig kimondottan a számítható adatokkal foglalkoztunk.

 

A következő részben a leggyorsabb köröké lesz a főszerep.