Suzuki Kupa elemzés 1. rész
RRC Suzuki Swift Kupa 2013 – elemzés 1.rész.
Október 13.-án befejeződött az RRC Suzuki Swift Kupa nyolcadik évada. A szezon végén a sportágakban nem ritka, hogy amolyan visszatekintést végezzenek. Az ilyen összefoglalók csapdája, hogy kiknek is készülnek ezek? A Laikusok a „story”-kat, míg a fanatikusok a „számokat és tényeket” várják. Ezért egy több részből álló cikksorozatban igyekszünk mindenkinek a kedvére tenni Az első pár részben inkább a számok különleges világába vagyis a tények tükrében nézzük vissza az elmúlt (2013.-as) esztendőt.
Az idén is megdőltek rekordok:
A sorozat 2006-os indulása óta nem sok esetben fordult elő, hogy egy szezonon belül több mint 27 versenyző nevezzen. Utoljára – a gazdasági válság kirobbanása előtt – 2008-ban fordult az elő, hogy 30 feletti nevező szerepeljen az év végi összesítésben. Idén, a recesszió ellenére ismét 31 fősre bővült a tabella. További érdekesség, hogy ez az év volt a legsűrűbb a versenyzők számára, hisz összesen 15 fordulóból állt a bajnokság. A helyszíneket illetően 4 forduló volt Szlovákiában, 4 Ausztriában (2 Salzburban, 2 Spielbergben), 2 Pannónia Ringen és 5 a Hungaroringen. A versenyek fele valamilyen nemzetközi sorozat betétfutamaként jelent meg, ami a maga módján ismét egyedülálló volt a korábbi évekhez képest.
Salzburg - WTCC (betétfutam)
Spielberg – Kamion EB (betétfutam) Red Bull Ring
Szlovákia – ADAC Master GT (betétfutam)
Szlovákia – Prix Of Slovakia Weekend
Bajnokok csatája avagy a sorozat legkisebb időkülönbségű befutója:
A sorozat fennállása óta idén fordult elő először, hogy egy mezőnyben, egyszerre három - Suzuki Kupás – bajnok is rajthoz állt. Erre a nem minden napi eseményre Szlovákiában – a XI. és XII. fordulóján – került sor. Ezért aztán a várakozásoknak megfelelően nagy csata alakult ki Kiss Norbert (2009.), ifj. Ficza Ferenc (2010.), Bárkovics Zoltán (2012.) és – most már kijelenthető – Nagy Dániel (2013.) között. Ebbe a csatába - az akkor még szintén bajnoki címre esélyes Tassi Attila is bekapcsolódott. A versenyhez azonban még egy rekord fűződik, hisz minden idők legkisebb időkülönbség alakult ki a második és harmadik helyezette között. Bárkovics Zoltán (2012) mindössze 3 ezreddel maradt le ifj. Ficza Ferenctől. A verseny után a dobogóra a három korábbi bajnok állhatott fel. Kiss Norbert nyert, míg ifj. Ficza Ferenc a második és Bárkovics Zoltán a harmadiknak járó serleget vehette át. Sajnos az bajnoki idill hamar véget ért, mert a versenybírák utólag elvették Kiss Norberttől a győzelmet, így harmadik helyre Tassi Attila állhatott fel.
Dávid harca a Góliátokkal szemben:
Tassi Attila nevét több szempontból is érdemes megjegyezni. Kezdve azzal, hogy ez év június 14.-én töltötte be 14. születésnapját és utána rögtön megszerezte első dobogós helyét. (2013.06.16. Pannoniaring VI. forduló, 3. hely). De nem csak ettől figyelemre méltó a teljesítménye, de ő a sorozat legfiatalabb futamgyőztese is – RedBull Ring 07.06. VII. forduló – valamint, amellett az egyáltalán nem elhanyagolható tény mellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy az év végi bajnokság összetettjében a második helyen zárta a bajnokságot. Attila neve mellé azonban még egy fontos momentumot oda kell illeszteni – ami a jövőt illetően is érdekes lehet – hogy a legtöbb versenyen futott leggyorsabb kör is az övé. (Salzburg, III. f. 1:54.118, - Szlovákia, IX.f. 2:50.046, - Hungaroring, XIV.f. 2:23.974). A teljességhez hozzá tartozik, hogy Bárkovics Zoltán is három alkalommal szerezte meg a leggyorsabb kört, de a VI. fordulóban (7. körben) ki esett a versenyből.
A győzelem nem egy körön múlik:
Régi, igaz bölcsesség, hogy nem elég egy gyors kört menni, mert az nyer aki folyamatosan gyors tud maradni. Nos, Nagy Dani idén sok egyéni rekordot tudhat magénak, hisz mindjárt az első versenyen megszerezte élete első dobogós helyét és egyben első futamgyőzelmét, de az év végén bajnokká is koronázták. Azonban a listájáról nagyon hiányzik a pole pozíció. Az időmérők nem mindig sikerültek a tervei szerint, és így aztán soha nem tudott az előkelő pozícióból indulni. Ennek ellenére azonban bebizonyította, hogy egy jó rajthely még nem jelenti a biztos győzelmet. A legnagyobb „felzárkózást” a XIV. fordulóban (Hungaroring) érte el, amikor a 14. helyről rajtolva végül a 3. helyen zárt.
Számőrülteknek:
A sorozat 8. szezonjában összesen 11.463.052m versenytávot teljesítettek a versenyzők. Ebben természetesen nincsenek benne a szabadedzések és az időmérők távja.
Név (m)
Tassi Attila |
886 230 |
Füge Krisztián |
886 230 |
Nagy Dániel |
838 039 |
Mészáros Gábor |
781 950 |
Schiller Zsolt |
744 102 |
Bárkovics Zoltán |
704 572 |
Frederic Over |
657 882 |
Takáts Ákos |
603 005 |
Csík János |
602 301 |
Vogel Adrienn |
535 722 |
Fáczán Zsolt |
458 736 |
Burkus Egon |
353 592 |
Csuti László |
323 931 |
Ficza Ferenc |
312 987 |
György Gábor |
312 987 |
Fazekas Péter |
276 003 |
Horváth Bence |
246 408 |
Köller István |
219 651 |
Elekfy Witold |
218 787 |
Tim Gábor |
211 464 |
Mészáros Zoltán |
170 859 |
Balogh Bence |
170 859 |
Kiss Norbert |
142 128 |
Sárosi Brunó |
142 128 |
Laczkó Lehel |
131 430 |
Benyó Máté |
109 525 |
Laczkó Levente |
105 144 |
Varga Edina Rita |
105 144 |
Deli György |
87 620 |
Jobbágy Ákos |
71 064 |
Tőzsér Áron |
52 572 |
Giurgi Nicolae |
0 |
Érdekesség:
Az RRC Suzuki Kupa versenyzői egy versenyen több verseny-kilométert tesznek meg mint a WTCC-s versenyzők!
Sokszor lehet hallani, hogy az autósportban az egyik legnagyobb fogyóeszköz a gumiabroncs. Ami igaz is, és általában a csapatok költségvetésében egy jelentős tétel sor a kiadási oldalon. Nos, a Suzuki Kupa résztvevői – a gumiszabálynak köszönhetően – a versenyeken valamivel több mint 400 gumiabroncsot használtak el az év során. A teszteken használta gumiabroncsokat ez a szám nem tartalmazza. (Ez a szám akár további 150-200 abroncsot jelenthet, csapatok stratégiájától és a tesztek számtól függően)
Üzemanyag terén már kicsit más a helyzet, hisz több mint 6 ezer Litert fogyasztottak az 1300cm3-s Suzuki Swiftek Itt kell gyorsan megjegyeznünk, hogy a rendkívüli szám ellenére, még így is az egyik leg kevesebbet „fogyasztó” kupa, hisz a kupás Swiftek üzemanyag fogyasztása jócskán elmarad bármelyik más versenyautóétól. Csak viszonyításként, ez a töredéke a WTCC vagy akár az ETCC sorozatnak. A tesztekkel, edzésekkel együtt a sorozat összességében megközelítőleg 13-15 ezer Liter E95-ös üzemanyagot használtak fel.
Folytathatnánk, hogy mennyi féktárcsát, olajt és egyéb „fogyóeszközt” használtak el a csapatok, de ezek számára vonatkozóan csak nagyon saccolni lehetne, mi, pedig kimondottan a számítható adatokkal foglalkoztunk.
A következő részben a leggyorsabb köröké lesz a főszerep.