Sport történelmet ír az Oxxo Energy Truck Racing
A szokásos évadnyitó sajtótájékoztatóját tartotta az Oxxo Energy Truck Racing csapata. A csapat nem csak azt jelentette be, hogy milyen technikai fejlesztéseket hajtottak végre, de igazi szenzációra is sor került.
Az várható volt, hogy Kiss Norbert – tavalyi sikerei révén – továbbra is a csapat oszlopos tagja marad, de azt senki nem tudhatta, hogy ki lesz a csapattársa. Jobbágy Ákos bejelentése nem kis meglepetést okozott a sajtó résztvevőinek körében. Kettes számú pilótának ugyanis a 16 éves Major Benedeket szerződtették. Ezzel az Oxxo Energy Truck Racing – akarva vagy akaratlanul – örökre beírta magát a kamionversenyzés történelem könyvébe. Major Benedek lett így a világ legfiatalabb – hivatalos – kamionversenyzője. A sajtótájékoztatót követően a résztvevőket kérdés áradattal bombázták az újságírók. Így tettünk mi is és sorra vettük az érintetteket.
Cikk sorozatunkban Jobbágy Ákossal az Oxxo Energy Truck Racing csapatfőnökével kezdünk.
D.Z. Mielőtt a szenzációról beszélgetnénk. Az MAN marad, de új technikai fejlesztések kerültek az idei kamionotokba?
Jobbágy Ákos: Így van. Az MAN maradt, hisz ez egy hosszú házasság. 2005 óta versenyzünk MAN technikával, illetve ők vannak leginkább segítségünkre a versenysportban. Az jelenlegi együttműködéssel nagyon elégedettek vagyunk, így nem szeretnénk ezen változtatni. A 2012-ben Európa Bajnoki címet szerzett kamiontól - amilyennel idén Kiss Norbi is versenyezni fog - nagyon sokat várunk és biztos, hogy céljaink eléréséhez nagy előrelépést jelent.
D.Z. 2012-ben gyakran vendégeskedtetek az F.I.A. versenyirodáján. Hogy álltok velük? Összebarátkoztatok már?
Jobbágy Ákos: Én továbbra is azt gondolom, hogy nem velünk volt a baj. Ők mindenféleképpen szerették volna visszafogni a huszonhat éves Norbit, hogy ne okozzon sok galibát, annak ellenére, hogy sok esetben jogtalanok voltak azok a büntetések amiket kaptunk. Év végére azért simultak ezek a kedélyek és már látták, hogy nem mindig mi voltunk a ludasok azért, ami a középmezőnyben történt. Ráadásul amikor Norbi az élen autózott, akkor láttuk, hogy kiválóan teljesít és jól bírja a nyomást.
D.Z. Bejelentettétek Kiss Norbi csapattársát a mai sajtótájékoztatón. Major Benedek viszont csak tizenhat éves. Ha a tavalyi évben – az akkor 26 éves – Norbit rendszeresen raportra hívta a versenyigazgatóság, akkor mit fognak tenni Benivel?
Jobbágy Ákos: Úgy gondolom, hogy bérletet váltunk az FIA versenyirodára a versenynek után. Tapasztalataink szerint mindent elfognak követni, hogy megpróbálják majd megfogni, és biztos, hogy Beni is fog hibázni a fiatalságából adódóan. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy elég érett ahhoz, hogy a Truck Racingbe belépjen, és kora ellenére zseniális képességekkel rendelkezik.
D.Z. Major Benedek személyében az Oxxo Energy Truck Racing sport történelmet írt. Szerződtetésének hátterében ez mekkora szerepet töltött be? Illetve, bírni fogja-e a ráváró terhelést és nem volt-e túl korai ez a lépés?
Jobbágy Ákos: Értem mire akarsz utalni. Azonban, én megfordítanám a kérdést. Azt képzeld el, hogy Beni életében nagyon nehéz lenne olyan szériát találni a jövőt illetően, ahol egy év alatt negyven rajtot, negyven első három kört és negyven célbefutót tud produkálni. Itt a tíz versenyhétvége alatt negyvenszer fog elrajtolni, ami elképesztő komoly tanulási és versenytapasztalatot tud itt a kamionversenyzésben magáévá tenni, ami a jövőjét illetően nagyon fontos. Az, hogy ő ilyen fiatal és az a tény, hogy ezzel ő lesz a sportág legfiatalabb versenyzője az másodlagos. PR szempontjából, hogy mennyire lehet erre a csapatnak támaszkodni, illetve, hogy egyáltalán ez mennyire fogja érdekelni az embereket, azt nem tudom most megjósolni. Mivel még nem voltunk ilyen helyzetben, nem tudom megmondani, hogy ennek a világszenzációnak mekkora az értéke, és egyáltalán miként fogja kezelni a közvélemény, hogy tizenhat évesen egy 1500lóerős autót vezetni milyen különleges dolog.
D.Z. Akkor nem arról van szó, hogy PR miatt szerződtettek le?
Jobbágy Ákos: Szó sincs erről. Nem úgy működik ez, hogy na valamit találjunk ki és keressünk egy nagyon fiatal versenyzőt. Benit már évek óta figyeljük. Burkus Egonnal a GFS Racing vezetőjével már pár éve együtt dolgozunk. Így figyelemmel kísérhettük Beni fejlődését. Egyébként a döntésünknek volt előszele. 2012-ben a magyarorsz
ági WTCC betétfutama volt a LADA Granta Kupa. Azon a versenyen dolgozott először együtt Kiss Norbi és Major Beni. Az ott látottak alapján fogalmazódott meg annak lehetősége, hogy ők ketten egy csapatban versenyezzenek.
D.Z. Ezek szerint a következő három-négy év számára az Oxxos kamionversenyzés világában telik majd?
Jobbágy Ákos: Nagyon nehezen lehet előre látni manapság, hogy mi fog történni a világban. Mi, egy plusz egy éves együttműködést tervezünk. Egy év múlva felülvizsgáljuk, hogy elértük-e azokat a célokat melyeket kitűztünk, és ha nem, akkor min múlt az. Aztán majd eldöntjük, hogy hogyan megyünk tovább. Jelenleg két éves együttműködést tervezünk.
D.Z. Napjainkban nagyon nehéz helyzetben vannak a technikai sportok szereplői. Egyre nehezebb forrásokat találni, és a csapatvezetőknek jelentős energiát kell fordítaniuk gazdasági tevékenységre is. Hogy állsz jelenleg, mennyire van meg az idei évre az anyagi háttér?
Jobbágy Ákos: Én elsősorban a műszaki háttérért és a csapat összeállításáért felelek. Ebből szempontból idén jól álunk. Nagyon sokat jelentett, hogy megvizsgálhattuk közelről a tavalyi bajnok kamiont. Az ott látott technikai megoldások sok terhet vesz le a vállunkról, hisz azokat már nekünk nem kell kikísérleteznünk és ezzel komoly időt és pénzt tudunk megspórolni. A most szerzett tapasztalatokat jól fogjuk tudni hasznosítani.
D.Z. A saját, és a most megismert fejlesztésekkel mi az amit szeretnétek elérni idén, illetve, mi az ami elvárható?
Jobbágy Ákos: Major Benire egyáltalán nem szeretnénk nyomást helyezni. Már annak is örülni fogunk, ha pontot szerez. Ha többször szerez pontot, természetesen annak még jobban fogunk örülni, de nem ez a cél és az elvárás vele szemben. Kiss Norbi esetében mindenképpen a top öt, titkon, pedig a dobogót remélem. Az, hogy év végén ott tudnánk állni az Európa-bajnokság dobogóján, az egy nagy siker lenne Magyarországnak.
D.Z.: Már tavaly is lehetett hallani, hogy különböző besorolású motorok vannak. Mit jelent, hogy ’A’ motor, és mi a különbség az ’A’, ’A+’ és a ’B’ motorok között?
Jobbágy Ákos: Picit a nyomaték görbéje más a motoroknak, és más a fordulatszámuk. Itt 100, 100 az eltérés a motorok között.
D.Z.: Akkor ennek a kigyorsításnál van jelentősége. Így jelentős előnyre tehet szert akinek A+-os motorja van nem?
Jobbágy Ákos: Valóban a kigyorsításoknál van ennek jelentősége, de egy körnél legfeljebb egy-két tízedet jelent és nem másodperceket.
D.Z.: Ezek szerint a tavalyi kamionotok fejlesztve lett és ütőképesebb lesz?
Jobbágy Ákos: Igen. Fejlesztettek ezen is, de ami érdekes, hogy az MAN a télen nagyon nagy hangsúlyt fektetett a ’B’ motorok fejlesztésére. Így most a Beni ’B’-s kamionja kezd felzárkózni a Norbi ’A’-s kamionjához. Tehát most már inkább csak névben és szolgáltatásban van különbség a két motor között.
D.Z.: Futurisztikus elemekkel, és újszerű vonalvezetéssel jelentetek meg tavaly a bajnokságban. Az FIA-val volt is gondotok a légterelők miatt. Idén vissza kerülnek azok a légterelő elemek és újítások, vagy az FIA elmagyarázta, hogy miként kell értelmezni a szabályokat és maradtok a klasszikus formánál?
Jobbágy Ákos: Újra értelmeztük a szabályokat most télen, de nem mondanám, hogy konzervatívak lettünk. Úgyhogy áprilisban megmutatjuk az új designt amit kiötlöttünk, és szerintem jónak fogod találni. J
A következő részben Major Benedekkel készült interjút olvashatjátok!