Megkezdődik a Magyar autógyorsasági Bajnokság

2013.04.23 23:21

BFR Driver Academy Kupa 2013

Visszavonhatatlanul vége a télnek. Már csak emlékeinkben él az a szörnyű trauma, hogy március közepén hóban vacogtunk az út mellett, vagy hogy tesztek tucatjait kellett lemondaniuk a csaptoknak. Ékes bizonyíték a jódőre, hogy április 26.-28.-án Hungaroringen rendezik meg a BFR Academy Kupát. Sajnálatos módon ezen a hétvégén lesz Szlovákiában a WTCC és az ETCC sorozat, és mindkét szériában van magyar érdekeltség. Míg a WTCC-ben Michelisz Norbinak szurkolhatunk, addig az ETCC-ben ifj. Ficza Ferencért és Nagy Norbertért szoríthatunk. A fiúk jól állnak a felkészüléssel és már hétfőn a Szlovákia Ring aszfaltcsíkját koptatták. A két rangos sportesemény ugyan üzi egymást, de azért remélhetően így is szép számmal lesznek érdeklődők a Hungaroring programjaira is.

Péntek ugyan az edzések napja, hisz a mostoha időjárásnak köszönhetően van mit bepótolni. Szombaton és vasárnap viszont teljes nagyüzem várható. A nevezések jelentős része már megtörtént, így lehet szemezgetni, hogy ki és hol fog indulni.

 

Kezdjük a sort a nagy túrával. A +2000 kategória nevezői között az első meglepetést a BOVI Motorosport hozta, hisz a listán nem a megszokott Brokernet Silver szerepel, hanem egy Porsche 997 GT3Cup. A másik szembeötlő momentum, hogy Bús Edina nevét sehol nem láttuk, pedig akad a nevezők között egy-két Ferrari 430 GT2 és GT3.

 

Különlegességek szempontjából is el leszünk kényeztetve, hisz végre testközelből  - és nem SC minőségben – láthatunk egy harcoló Lotus Evora GT-R-t. A volánja mögött ülő fiatalember neve, pedig nem ismeretlen, hisz a cseh Tomas Kusy fogja terelgetni. Érdekesség, hogy a BMW-k is szép számmal képviseltetik magukat. A Zóna D4 -3500 kategóriájában hatot is találtunk. Többségében BMW M3 GTR-ek, de feltűnt a nevezők között egy BMW Z4. A -3500-asok mezőnyében, pedig egy BMW Alipan B6 GT3 és a Mercedes 197 SLS AMG GT3 jól kiemelkedik a Ferrari 430-as, Ferrari 458 Italia és a Porsche GT3 és 911-esek közül. Akik, pedig rajongnak a Radical autókért, azoknak sem kell a szomszédba menni, hisz a D5 csoportjában találtunk egy párat. Sajnos a nevezők között csak egy magyar nevezőt találtunk Bódis Kálmán személyében.

 

A „kis túraautók” nevezési listájában azonban kárpótolnak minket, és a nemzetközi Zóna mezőnyében végre sok hazai indulóért szurkolhatunk.

Az F-1600-ban a HondaVTI jutt majd főszerephez, és alaposan meg kell majd küzdeniük a sikerért Lévai Zoltánnak (Suzuki Ignis) és Mohácsi Ákosnak (Suzuki Swift RSR), ha dobogóra szeretnének kerülni. Dr.Laczkó László Opel Astra G-jéről már nem is beszélve.

 

Az F-2000-ben viszont igazi presztízs háború lesz. Egy csoportba tömörültek a nagyágyúk. Gáspár Csaba 2012-ben egy verseny erejéig részt vett az ETCC Salzburgi versenyén és igen nagyot villantott. Most is a megszokott Alfa Romeoval indul. Ráadásul kap egy hátvédet is, hisz testvére is feláll a rajtrácsra. Reméljük, hogy Gáspár Zsoltinak jobban sikerül a hétvégéje mint tavaly, amikor szerencsétlenségére a szabadedzése rommá törte az Alfáját. Ha már a szerencsétlenségénél tartunk, akkor alaposan ráfér egy jó széria Tim Gáborra (Peugeot 407 S2000) is, akinek az előző szezonjában talán egyetlen pozitív momentum az volt, amikor az ausztriai RedBull ringen, a Suzuki BIO Kupában a dobogóra állhatott. A „HERO”-k csapatához szegődik még a világ legfiatalabb kamionversenyzője – vagy csúfolva, teherautósofőrje – Major Benedek (Lotus Exige Cup 260), akinek nagy visszalépés lesz a verseny, de csak a Lőerők és súly tekintetében. Picit mulatságosnak tűnhet, hisz 1500LE helyett csak 260LE teljesítmény áll a rendelkezésére, hogy két bajnokot befogjon.

A Zóna versenyen színes a gépjármű felhozatal, hisz Porsche, BMW, Ferrari, Mercedes, Lotus, Honda, Peugeot, Renaultok és Opelek szerepelnek, de azért közelebbről megnéznénk a Vauxhall Vectra-t is.

 

A hosszú távú versenyzés egyre népszerűbb kezd lenni. Ezeken az Endurance versenyeken is egyre több, és egyre nagyobb gépcsodák jelennek meg. Talán nem is meglepő, hogy ilyen versenyen mindig van Ferrari. És míg Bús Edina nevét nem találtuk a nagy túraautók között, addig a hosszú távú versenyen nevezési listáján ott szerepel.. Edina csapattársáról azonban semmi hír, így nem tudni, hogy kivel fog osztozni a Ferrari ülésén. Meg az is kérdéses, hogy egyáltalán ki ellen fog versenyezni, hisz jelenleg ő az egyedüli nevező az F+3500 kategóriában. A tavaszi teszten Rácz Istvánt láttuk Edina autójában, de egyenlőre hivatalosan senki nem támasztotta alá, hogy együtt is fognak-e versenyezni. Azért nem féltjük, hisz nem egyedüli Ferrariként lesz ott, hisz a Zóna versenysorozatban található szép számmal ellenfél. Talán nagyobb kihívás lenne számára a nemzetközi nevezés, mert kategóriájában egyedüli lenne és az nem értékelhető.

 

Bódis Kálmán Herter Gusztávval (Porsche 996 GT3 Cup) áll rajthoz az F-3500-ban, míg Walter Csaba feleségével Walterné Dancsó Adriennel az oldalán terelgetik majd a BMW M3 E36-ot.

 

Aki, pedig a fromula autókra van rákattanva, azoknak is kilátogatni a hétvégén a Hunagroringre, hisz elég szép számú mezőny kezd kirajzolódni. A tavalyi bajnok Fekete Krisztián (Tatuus Honda) címvédésre készül, míg fia Fekete Dominik (Miguel Formula BMW), pedig a debütálásra. Azt viszont szomorúan konstatáljuk, hogy a Szigetvári Mátyás csapatát a Szigetvári Teamet nem látjuk a nevezők között, amire ember emlékezet óta nem volt példa.

 

Idén is megrendezik a Lotus Ladies Cup-ot, ami alapos változáson ment keresztül tavalyhoz képest. A sorozat egyre inkább a nemzetközivé növi ki magát, amit jól mutat, hogy idén már két holland, egy német és tudomásunk szerint egy szlovák versenyzője is lesz. A ladiek jó része újjonc a sorozatban, de nem kezdők a versenyzés terén. Az indulók között találtuk Kapitány Dorottyát, aki tavaly a másodosztályban kategória bajnok lett. Bende Adrienn tavaly épphogy lemaradt a bajnoki címről – és bár Bús Edina idén nem indul – de most sem lesz könnyű dolga. A tesztek alapján három komoly ellenféllel kell számolnia. Így a bajnoki címre mi négy esélyest látunk. A Hollandok üdvöskéje Sheila Verschuur-t számára nem lesz idegen a versenyzés, hisz évek óta tagja volt a Racing Divas csapatának, akikkel már a Dubai 24órás versenyét is megjárta (kategóriájában dobogóra is álltak)

Adriennek számolnia kell még Sas Szilvivel is, aki tavaly már megmutatta, hogy szorgalmas pontgyűjtéssel oda lehet érni az élmezőnybe.

György Anett lehet az egyik legnagyobb meglepetés, aki a tesztek során a legtöbbet javult. A fiatal lány az év közepére felnőhet a rutinos pilóták közé, és nem kizárt, hogy év végére be is előzheti őket.

A Hollandok másik Ladieje Liesette Braams is rendelkezik jó adag versenytapasztalattal, bár azt nem tudni, hogy a sprint versenyek mennyire fekszenek neki. Az biztos, hogy endurance versenyeken jól teljesít. Így, ha jól kapja el a rajtot, és az élre tőr, akkor komoly munka lesz őt megelőzni. A német és a szlovák lányokról nincs infónk, de ez nem jelenti azt, hogy ők nem okozhatnak meglepetést. Összegezve: komoly csata várható a hölgyek versenyén.

 

A hölgyek mellett a Lotus Cup Eastern Eurpe sorozata is rajthoz áll a hétvégén. A sorozatban nagy meglepetés nincs, ha csak az nem, hogy a Ferraris Válint Tibor Lotusra váltott. Miután Major Benedek átigazolt a kamion európa-bajnoki sorozatba, így Vizin Tamással már nem fog látványos csatákat vívni.

 

A hétvége legnagyobb küzdelme a Suzuki Kupában várható. Néhány válzoáson is átment a sorozat. A legszembeötlőbb, hogy idén már nem BIO. Ez, persze nem jelenti azt, hogy a környezetvédelem nem számít, csupán idén már nem bioetanol üzemanyaggal mennek az autók.

 

Korábban már beszámoltunk arról, hogy új időmérő rendszer kerül bevezetésre. Na, persze nem technikai változtatásról van szó, csupán a levezetési metódus változik. A korábbiaktól eltérően idén kétféle időmérési szabály lesz érvényben. A szervezők a versenyhétvége előtt fogják megadni, hogy az adott hétvégén melyik szabály szerint fog lezajlani a kvalifikáció. Az biztos, hogy most hétvégén a Super Pole szabályrendszer lesz. Így, az új kvalifikációs szabály is most fog debütálni. Ennek értelmében már most egy nagyon izgalmas pénteki nap előtt állunk (már emiatt is lehet igyekezni a pályára). A Super Pole lényege – röviden – az, hogy két részre lsez bontva az idő mérő. Az első részben (első 15 percben), az dől el, hogy ki kerül a legjobb tízbe. A második részben a tíz legjobb két csoportra lesz szedve, és minden továbbjutottnak egy mért körre lesz lehetősége. Ebből alakul ki a szombati nap rajtsorrendje. A vasárnapi rajtsorrendet  - továbbra is – a szombati verseny eredménye fogja meghatározni.

 

Az március elején lezajlott váltóteszt után a szervezők úgy döntöttek, hogy még nem vezetik be az új áttételezést. Így a hétvégi versenyen egészen biztos, hogy még a korábbi áttételezéssel rajtolnak el az autók. Ez nem jelenti azt, hogy elvetették az új áttételezés lehetőségét, csupán további tesztek szükségesek. Nem kizárt, hogy év közben (júniusban) már döntés születhet a kérdésben.

 

Jó hír, hogy sikerült a tavalyi bajnoknak rendezni sorait és őt is a rajtrácson köszönthetjük. Bárkovics Zoltán számára ezzel megnyílt a címvédésre a lehetőség. További fontos momentum, hogy a 2012-es bajnok nem váltott csapatot és az RCM Motorsport színeiben vág neki a szezonnak.

 

Pletyka szinten felröppent a hír, hogy ifj, Ficza Ferenc az ETCC szereplése mellett, vissza tér a Suzuki Kupába. Mivel ezen a hétvégén az ETCC mezőnye Szlovákiában áll rajthoz, így Feri nem tud indulni a hétvégén. A további szereplése is kizárt, hisz a szerződése nem teszi lehetővé, hogy „csonka” szezont menjen. Persze, tudjuk, hogy az autósportban semmi nem lehetetlen.

 

Jó hír, hogy ismét lesz hölgy tagja a sorozatnak, hisz Vogel Adrienn is rajthoz áll, a GFS OXXO Energy Team színeiben. Adri szereplése szintén sokáig kérdéses volt, de végül sikerült a szükséges feltételeket megteremteni. Adri már tudhatott valamit, hisz már március elején megkezdte a felkészülését.

 

Tassi Attila csapatot váltott, és a Fekete B3 Racingtől átigazolt az RCM Motorsporthoz. A fiatal versenyző előtt nehéz év áll, hisz a Suzuki Kupa mellett javában zajlik a felkészítése a forma autózásra is.

 

Az RCM Motorsport számára különleges lesz a hétvége, hisz most debütál csapatvezetői minősítésében Kovalovszky Róbert (Kovi), és visszatér a versenypályára az „aranylábú” Csuti László. Ráadásul a csapat idén nem kevesebb mint nyolc autóval áll rajthoz. Így ők képviseltetik magukat a legnagyobb létszámmal.

 

További jó hír, hogy a tavalyi évben  - egy verseny erejéig – bemutatkozott Horváth Bence is rajthoz áll, a Proex AC 2000 racing színeiben. A Proex csapatnál is zajlik az élet, és Füge Krisztián is egész biztos, hogy  - új designal felkészített autójával – ott lesz a hétvégén. Krisztián számára azonban a hétvégén még egy kihívás is várhat, hisz a hírek szerint lehet, hogy csapatfőnökével – Szabolcs Róberttel – együtt indulnak az endurance-n is.

 

A nevezési listát nézve, hiányoljuk Benyó Mátét, aki most debütált volna a sorozatban.

 

A jelenlegi adatok szerint, a hétvégi BFR Driver Academy Kupa szervezésében megrendezett Suzuku Kupába  - eddig – tizennyolc versenyző nevezett. Ime a lista:

 

501 Bárkovics Zoltán (RCM Motorsport)

505 Mészáros Gábor (GFS Oxxo Energy Team)

507 Tőzsér Áron (GFS Oxxo Energy Team)

509 Tassi Attila (RCM Motorsport)

510 Horváth Bence (Proex AC2000 Racing)

511 Füge Krisztián (Proex AC2000 racing)

513 Fáczán Zsolt (RCM Motorsport)

522 Csík János (GFS Oxxo Energy Team)

533 Vogel Adrienn (GFS Oxxo Energy Team)

569 Elekfy Witold (RCM Motorsport)

571 Schiller Zsolt (RCM Motorsport)

577 Csuti László (RCM Motorsport)

581 Köller István (RCM Motorsport)

588 Takáts Ákos (Zsille Motorsport)

598 Nagy Dániel (RCM Motorsport)

       Fazekas Péter (E30 Motorsport)

       Laczkó Lehel (E30 Motorsport)

       Laczkó Levente (E30 Motorsport)

 

Részletes időterv hamarosan.