Idén nem lesz a GP-3-ban Magyar pilóta!

2013.04.17 02:17

Kiss Pál Tamás két évet húzott le a forma-1 előszobájában a GP-3-ban. 2012.-ben a nem kis sikert ért el, hisz dobogóra állhatott, méghozzá az autósport szentélyében Monacoban. Idén viszont úgy tűnik, hogy a rajongók „csak” szakkommentátori szerepkörben láthatják. Mi van a háttérben? Vagy, hogy egy klasszikusunkat (Palik Lászlót) idézve – kisebb módosítással – „Hová tűnt Kiss Pál Tomi?”

D.Z.: Tavaly GP-3, World Series by Renault és tesztek sora. Remek támogatók, kisebb-nagyobb sikerek jellemezték 2012-t. Idén viszont nem hallani felőled semmit. Mi a helyzet?

Kiss Pál Tamás: Sajnos másokhoz hasonlóan nekem sem túl rózsás a helyzetem. Teljes évet idén nem fogok tudni menni. Jelenleg úgy van tervezve, hogy két Hungaroringes versenyen fogok részt venni, a Túraautó Világbajnokság (WTCC) futamán, és a World Series by Renault (WSR) versenyen. Ezek jelenleg tárgyalás alatt vannak, de remélhetően sikerül majd összehozni. Ezen kívül folyamatosan kapok híreket, hogy esetleg pár futamra a Forma-3 Európa-bajnokságba beugorhatok mint vendégpilóta, de erről az utóbbi hetekben sokkal kevesebb információt kaptam, mint amit szerettem volna. Így sajnos most ez is bizonytalan, de az idei év tervei között szerepel. Ebben az évben elsősorban a 2014-es évet készítjük elő.

 

D.Z.: Csalódottság érezhető a hangodban. Idén a tervek között nem említetted a GP-3 sorozatot. Mi az oka, hogy idén már nem indulsz a sorozatban? Anyagi okai vannak?

Kiss Pál Tamás:  Két oka van. Az egyik anyagi eredetű, a másik viszont az, hogy kinőttem azt a sorozatot. Két évet illik eltölteni egy sorozatban. A második évben meg kellene nyerni a bajnokságot. Ez nem sikerült. Ehhez azért hozzá tartozik, hogy ha csapateredményeket nézem akkor olyan csapatba kerültem, ahonnan nem sikerült a egy jobb közép csapatból a top csapatok közül valamelyikbe kerülni. Az a csapat ahol én voltam az első évben, az utolsó helyen végzett a csapatok között. A második évben nagyon biztató kilátásokkal mentünk neki az évadnak. A biztató teszteredmények ellenére nem sikerült konstans eredményeket hozni a versenyeken. Elég sokszor pechünk is volt, így nagyon örültünk amikor a monacoi versenyen a dobogón végeztem. A legtöbb pontot is én szállítottam a csapatnak, és összetettben az év végére a hetedik helyre küzdöttük fel magunkat. Bár a csapat szempontjából nagy előrelépést értünk el, de személy szerint az újonc évhez képest sokkal nagyobb előrelépés kellett volna. És, hogy miért nem folytatom? A leg kritikusabb momentum az anyagiak. Idén új motorok lettek, és a módosított autók alaposan megnövelték a költségvetést. Az idei ajánlatok amiket kaptam, a tavalyi évhez képest a duplája lett a költség.

 

D.Z.: Az FIA és szinte kivétel nélkül minden versenysorozat arra törekszik, hogy a gazdasági recesszió miatt csökkentsék a csapatok költségvetését. A Forma-1-ben is minden évben visszatérő kérdés a költségcsökkentés. Ezzel a szemlélettel merőben ellentétes a GP-3ban zajló folyamat.

Kiss Pál Tamás:  Igen. Két nagyon durva dolog történt a sorozatban. Az egyik, hogy kivették a sorozatból Monaco-t, ami szerintem hibás döntés volt, mert legalább annyit hozott bevételi oldalon, mint amennyi többletköltséggel járt. Igazából anyagilag nem volt nagyon megterhelő a csapatok számára, hisz zömében európai székhelyű csapatokból áll a mezőny. Ráadásul volt lehetőség arra is, hogy ne Monacoban legyen a szállás, amivel szintén lehetett spórolni. Szóval Monaco-t kivették, és helyette a záró futam Abu-Dhabiba lesz a Yas Marina pályán. Arról nem is beszélve, hogy két hónap szünet lesz, majd repülővel vagy hajón kell eljuttatni a felszereléseket a helyszínre, ami nagyon megdobja a költségeket. A másik dolog amiről már beszéltünk, az új motorok bevezetése. Eddig két literes soros turbó motorok voltak, most viszont a V6 szívómotorok lesznek. A 280LE teljesítményről 400LE-re nőttek.

Ezek a változtatások olyan szinten megdrágítják a sorozatot, hogy sokan nem tudták már idén vállalni. Ha megnézem a mezőny mostani összetételét, akkor a korábbi tendenciáktól eltérően – általában a mezőny fele maradt – most talán, ha heten vannak, a többiek újoncok. Szerintem mindenképpen rosszkor kerültek bevezetésre ezek a változtatások.

 

D.Z.: Már a tavalyi évben lehetett tudni, hogy idén módosítások lesznek. Te Monacoban a dobogón végeztél. A szponzorok nem tartottak ki melletted – a sikerek ellenére – vagy már a költségnövekedés miatt nem lehetett újabb szponzorokat bevonni?

Kiss Pál Tamás:  Az utóbbi miatt. Szerencsére akik a szponzoraim voltak, azok most is megvannak. Kitartanak mellettem, és ezt az is mutatja, hogy a már említett két Hunagaroringi esemény remélhetően összejön. Sajnos ez a pár futam drágább így, mint ha egy sorozatban a teljes évben indulnék. Az mindig drágább egy sorozatnál, ha csak egy-egy versenyen vesz részt egy pilóta. Viszont a GP-3 idei szereplés megemelkedett költsége olyan színtű, amit nem hinnék, hogy a Magyar gazdaság ki tudna termelni. Főleg úgy, hogy vannak más területen is sikeres versenyzők. Vannak Magyar résztvevők a Dakaron, érintettek vagyunk a WTCC-ben, ETCC-ben is. Úgy gondolom, hogy ennyi pilótának a nemzetközi szereplése már túl sok a jelenlegi pénzügyi helyzetben ahhoz, hogy még egy GP-3 is beleférjen. Itt nem az állami támogatásról beszélek, hanem kicsi a gazdaságnak az a szegmense akik potenciálisan szóba kerülhetnek mint támogatók. Így aztán – bármilyen szomorú is – de szűkösek a lehetőségek, támogatások, és alaposan limitált a versenyzők számára a nemzetközi szereplés.

 

D.Z.: Említetted, hogy májusban hazánkba érkező WTCC-n te is autóba ülhetsz. Melyik csapat színeiben tehetnéd meg, hisz a Zengő csapatnál nem tudunk üres helyről?

Kiss Pál Tamás: Nyilván az lenne az ideális, ha a Zengő Team-ben tudnék menni, de ez nem működő képes, hisz Wéber Gábor sem tud ott versenyzéshez jutni. Ez azért van, mert nincs autó, és ami van, azzal jelenleg küzdenek. Nyilván nem a technikai hibák miatt nem velük megyek, hanem mert fizikálisan képtelenség, mert nincs legyártva egy másik autó. Így én a Svéd csapattal, a Nika Racinggel (Chevrolet Cruze 1.6T) szeretnék menni. Velük folynak egyeztetések, de majd az elkövetkező napokban derül ki, hogy valóban fogok-e náluk versenyezni.

Nyilván, ha valaki kikerül a formula autók világából akkor az szeretné kamatoztatni a tudását. Ezért a WTCC lehet egy opció a későbbiekben. Természetesen korai lenne még erről beszélni, de számomra ez egy jó alkalom lesz arra, hogy feltérképezzem a lehetőségeket. Nem csinálok titok abból, hogy – mint minden versenyző – gyári csapatnál szeretnék versenyezni. De erről még nagyon korai lenne bármit is mondani, hisz még csak kezdeti lépéseket tettük meg, és majd talán a májusi hazai versenyen lehet a következő lépéseket megtenni.

 

D.Z.: Ezek szerint számodra a forma autózás korszaka lezárult?

Kiss Pál Tamás: Nem, egyáltalán nem. Nyilván csalódott vagyok, hisz már elindultak a forma autós sorozatok, vagy ha nem akkor hamarosan indulnak, és én nem vagyok ott. Szomorú azt látni, hogy sok olyan pilóta tud versenyezni akiket – ha nem is nagyságrendekkel – de  80%-ban sikerült már megverni a futamok legtöbbjén. Úgyhogy ez nem ad okot az örömre. Azonban az jó, hogy más területen viszont biztató előrelépések vannak. A formaautózást nem zárom le, de első sorban a szponzoroknak és média tekintetében nagyon jó lehetőség a Túra autó VB, főleg hogy van belőle hazai futam. Ezért is lenne nagyon jó, ha ez a lehetőség összejönne. Azonban nem az elsődleges végcél a WTCC. Amint azt említettem, az idei éve az előkészítés éve. A cél az lenne, hogy 2014-ben a WSR-ben menni egy teljes évadot. Azonban, ha az nem jönne össze, akkor „B” tervként ott lenne a WTCC. Azért is kezdődnek meg a tárgyalások abba az irányba is.

 

D.Z.: Ha választanod kellene, akkor WTCC vagy WSR?

Kiss Pál Tamás:  Elsősorban WSR a cél, de ahogy mondtam nem minden áron. Ha például a WTCC-ben kapnék egy fizetett pilótai állást, vagy egy fél gyári csapatnál egy lehetőséget, akkor lehet, hogy inkább azt választanám. A szponzori hátteret is akkor inkább arra fordítanám és nem egy végeláthatatlan formaautózásba. Ha ott nincs továbblépési lehetőség akkor nem azt az irányt fogom követni. Egyenlőre – sőt szerintem a későbbiekben is – hozzám közelebb áll a formaautózás, hiszen már hosszú éveket töltöttem vele.

 

D.Z.: Számodra most „holt szezon” van. Hogyan tartod magad formába, hogy 2014-ben esetleg a WSR-ben indulhass, illetve mivel telnek napjaid?

Kiss Pál Tamás:  Műszaki oldalról a bátyámnak segítek aki a Rallye I. osztályban megy. Elsősorban futómű beállításokban és a szervezésben tevékenykedek, ami azért elég sok időmet leköti. A hétvégéken – illetve vasárnaponként – amikor forma-1 van, akkor meg szakkommentátorként a tévében vagyok. Fizikálisan is igyekszem megőrizni a formámat a rendszeres, és kimondottan az autóversenyzőknek készített edzésprogrammal. Azt gondolom, hogy fizikális hátrányom nem lenne – persze az autóban ható terhelés azért más – de nem az lenne a gond. A vezetés hiánya sokkal nagyobb probléma egy versenyzőnél. Lehet bárki nagyon fitt, de ha nem vezet akkor tempót veszít, és elveszti azt a ritmust ami évek alatt kialakult. Itt a szünet mértékétől függ, hogy mennyire lesz nagy a hátrány. Minél később ül vissza az ember, annál többet veszít a formájából. Ha most a 2014-es évre gondolok, akkor az lenne az ideális, ha ősszel, vagy legkésőbb télen autóba üljek. Úgy számolom, hogy 2-3 tized lesz a hátrányom, de azt pár nap edzéssel letudom majd dolgozni. Egyébként vannak olyan periódusok amikor egy hosszabb szünet jobb hatással van a versenyzőre, mint a folyamatos vezetés, mert van idő bizonyos tapasztalatoknak leülepedni és kialakulhat a vezetésre az éhség. Azaz nagyobb energiával és lendülettel fog vezetni.

 

D.Z.: Reméljük, hogy hamarosan „vérre éhezve” újra látunk a versenypályán, és neked is szurkolhatunk.

Kiss Pál Tamás:  Én is nagyon remélem, hogy a Hungaroringen a WTCC futamán ott leszek az indulók között, és sokan jönnek majd ki szurkolni nekünk.

 

Szöveg: Doór Zoltán

Kép: Doór Zoltán & F.I.A. WTCC (fia.wtcc.com)