13 éves lány a Suzuki Swift Kupában

2013.12.23 00:42

A Suzuki Swift Kupa ide évada ugyan befejeződött, de még sem vonultak az autók a garázsba. Egymás után jönnek az újabb és újabb jó hírek a csapatok háza tájáról. Nem olyan rég arról számoltunk be, hogy egy 12 éves fiatalember csatlakozott a kupához. Most egy újabb jó hírrel szolgálhatunk, ráadásul a gyengébbik nemnek kedvezve. A héten jelentette be hivatalosan a GFS OXXO ENERGY TEAM csapata, hogy a tizenhárom éves Keszthelyi Vivien is a csapat színeiben áll rajthoz 2014-ben a Suzuki Swift Kupában. Vivent – értelem szerűen – az Euroringen értük utol.

SK: Általában valamilyen előképzettséggel jönnek fiatalok a sorozatba. Te is a gokartozás világából „váltottál”?

Keszthelyi Vivien: Nem. Egyáltalán nem gokartoztam, és semmilyen autós tapasztalatom nem volt előtte. Tudom, hogy sokan már egészen pici koruk óta készülnek, de talán nem késő 13 évesen becsatlakozni az autósportba.

SK: Honnan jött az ötlet, illetve miként kerültél kapcsolatba a Suzuki Swift Kupával?

Keszthelyi Vivien: Tulajdon képen az egész onnan jött, hogy nagyon szeretem a Kamion versenyzést. A kedvenc csapatom az Oxxo Truck Racing, és júliusban kint lehettem a Red Bull Ringen a csapatnál. Akkor lehetőségem nyílt, hogy beszélgessek Kiss Norbival és Major Benedekkel. Megtudtam tőlük, hogy a kamionozás előtt mindketten szerepeltek a kupában. Akkor azt javasolták, hogy ha egyszer autóversenyzésre adom a fejem, akkor az a legjobb „iskola”. Ezek után, pont akkor volt a Suzuki Kupának is versenye a Red Bull Ringen. Élmény volt látni az autókat és akkor hirtelen éreztem, hogy szeretném én is kipróbálni.

SK: Akkor és ott rögtön eldöntötted, hogy versenyezni fogsz?

Keszthelyi Vivien: Tulajdonképpen igen. Azért, persze nem volt ennyire egyszerű a dolog, hisz azért otthon a szüleimmel alaposan átbeszéltük. Kicsit meglepődtek, hogy az autóversenyzést megszerettem, de végül is mellém álltak és azt mondták, hogy vágjak bele. Bár, volt egy apró bibije a dolognak, mert még soha nem vezettem autót. Azért elkezdtem a felkészülést a magam módján. (Nevet) Kaptam videofelvételeket és elkezdtem nézni azokat. A képernyő előtt ülve néztem a belső kamerás felvételeket és még jobban megtetszett az egész. Persze szó nem volt még ekkor arról, hogy én már akár jövőre autóba ülhetek.

SK: Akkor elsőként autót kellett megtanulnod vezetni?

Keszthelyi Vivien: Igen. Még a Red Bull Ringen ismerkedtem Burkus Egonnal a GFS OXXO Energy Team csapatfőnökével. Tudta, hogy még az életben nem vezettem, de felajánlotta, hogy elkezd velem foglalkozni, ha tényleg ezt szeretném. Így aztán egy parkolóban elkezdte az alapokat megmutatni.  Tényleg nagyon az alapoktól kezdtünk mindent, de egy óra múlva már azon kaptam magam, hogy az Euroring pályáján köröztünk.

SK: Ekkor már eldőlt, hogy indulni fogsz a Suzuki Kupában?

Keszthelyi Vivien: Akkor és ott még nem. Egyre többet beszélgettünk otthon a dologról, és végül úgy döntöttünk, hogy nézzük, meg, hogy van-e tehetségem és kérjük ki szakember véleményét. Ekkor felhívtuk Burkus Egont és megkérdeztük, hogy van-e lehetőség egy tesztvezetésre. Ő igent mondott és én kipróbálhattam egy versenypályán, egy kupás Swiftet. A teszt után Egon azt mondta, hogy van érzékem a versenyautó vezetéshez és nem látja semmi akadályát annak, hogy felkészítsen és tanítson. Én nagyon örültem, mert tudtam, hogy Major Beni is nála tanult. Ekkor döntöttük el, hogy akkor belevágok, és nem 2015-ben, hanem már 2014-ben indulok a Suzuki Swift Kupában.

SK: Úgy tudom, hogy túl estél a tűzkeresztségen is. Pontosan mi történt?

Keszthelyi Vivien: Igen. (Ismét nevet). Bedobtak a mélyvízbe. Egonék kitalálták, hogy indítanak decemberben a Ko-Mi Kupán a Kakucsringen. Nagy élmény volt, és számomra is meglepő módon a leggyorsabb voltam a lányok között. A Junior kategóriában, pedig a negyedik helyen végeztem. Nagyszerű érzés volt, és még elszántabb lettem az eredménytől.

SK: Hetedik osztályba jársz, és a tanulás bizonyára számodra is az első helyen áll. Van kedvenc tantárgyad?

Keszthelyi Vivien: Persze, a tanulást nem lehet hanyagolni. Én is most tudtam meg, hogy ahhoz, hogy versenyezhessek az iskolának is hozzá kell járulnia, és szigorúan veszik a csapatnál a tanulmányi eredményt. Szóval lógásról szó sem lehet! A viccet félre téve nem lesz ezzel gond. Van kedvenc tantárgyam és talán megfognak lepődni nem a rajz és az ének. (Ismét nagyot nevet) Szeretem a fizikát, az angolt és a testnevelést.

SK: A fizikának nagy hasznát veszed majd az autóspotban.

Keszthelyi Vivien: Igen, bár ebbe idáig nem gondoltam bele. Lehet, hogy sokkal többen szeretnék meg a fizikát, ha egy pár órát a versenypályán tartanának a tanárok. Tök jól lehetne szemléltetni egy két fizikai törvényszerűséget. Na persze nem a borulásra gondolok. De tornaórát is ki lehetne vele váltani. Szeretek sportolni, de most érzem, hogy sokkal nagyobb állóképességet igényel ez a sport, mint amit eddig gondoltam. Kívülről olyan egyszerűnek és könnyűnek tűnik. Csak üldögélnek a kocsiban és tekerik a kormányt. A valóságban olyan hulla fáradtan szállok ki egy-egy autós tréning után, hogy magam is meglepődök.

SK: Ezek szerint 2014 tavaszán, a rajtrácson üdvözölhetünk?

Keszthelyi Vivien: Remélem, hogy igen. Kicsit furcsa a helyzet, hisz addig még van egy pár hónap, de nekem még nagyon sokat kell tanulnom és fejlődnöm. Nagyon szerencsés vagyok, mert Burkus Egon mellett az Oxxo Energy Truck Race két pilótája Major Benedek és Kiss Norbi is sokat segít a felkészülésben. Szóval, rajtam nem fog múlni. Minden percet kihasználok és igyekszem minél több mindent megtanulni. Azért remélem, senki nem gondolja, hogy mindjárt bajnok is leszek. Nagyon fontos, hogy lépésről lépésre fejlődjek. Nekem az első évben a legfontosabb az lesz, hogy amit csak lehet, azt megtanuljam. Ismerkedjek a versenyzés légkörével. Ennek ellenére, nagyon elszánt vagyok és mindent elfogok követni azért, hogy minél jobb helyen végezzek a versenyek során.

 

Kesztehelyi Vivenről megkérdeztük Burkus Egont is, aki elismerően nyilatkozott az alig 13 éves leányzó képességeiről. A GFS Oxxo Energy Team csapatfőnöke – és a Suzuki Swift Kupasorozat promótere – elárulta, hogy bár Vivien még csak most töltötte be a tizenhármat (december elején), de nagyon érett és tehetséges pilóta. A szakembernek van tapasztalata, hisz Major Benedek is 12 évesen került a tanítványai közé és ma már a Kamion Európa-bajnokság elit top tízes klubjának tagja (és még mindig csak 17 éves). Viviennel kapcsolatban megjegyezte, hogy ő az első ilyen fiatal lány a sorozat történetében, és a decemberi Ko-Mi kupán való részvételével is bizonyította, hogy helyt fog tudni állni a rangos kupasorozatban is.

A Suzuki Swift Kupa így 2014-ben – eddig – két nagyon fiatal versenyzővel bővül, ami jól mutatja, hogy valóban a leg kiemelkedőbb utánpótlást kinevelő sorozat. Vivien, pedig készen áll arra, hogy a Suzuki Swift Kupa családjának tagja legyen.